Skocz do zawartości

MUX 3 (TVP)


apk
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, maks27 napisał(a):

pewnie to ta AC-4 bez możliwości zmiany na inną. Innych ścieżek nie było.

 

To dziwne bo tam gdzie nie obsługuje sprzęt AC4 są normlanie dwie ścieżki te co zawsze EAC3

 

2 godziny temu, Mykhailo napisał(a):

Co powinienem zrobić w takim przypadku: wymienić telewizor, odbiornik czy oba?

 

Dekoder 4K, a najlepiej TV 4K z dźwiękiem AC4.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Krosnoludek napisał(a):

Którą scieżkę dźwiękową wybiera u Ciebie Sony Polską w DD+ czy Polski Mecz Stadion w AC-4 ?

Sprawdziłem, nie mam pojęcia.

W Sony te ścieżki opisane są tak jak niżej i wybiera mi tą wytłuszczoną:

Polski

Oryginalna

Angielski

Polski

AUX

Na marginesie ta ścieżka z AC-4 bardzo dziwnie brzmi. Głos osób mówiących nie jest wyłącznie w głośniku centralnym w zestawie 5.1.

Serwisy VOD ogląda się dobrze i tam poszczególne kanały prawidłowo odbierają. Na tych ścieżkach AC-4 co roku jest jakiś problem przy okazji mistrzostw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaje się, że wszystkie obiekty dialogowe zostały przestawione na oznaczenie z językiem angielskim. To może pomóc w niewymuszaniu ścieżki AC-4 jako domyślnej, gdy w ustawieniach urządzenia preferowany jest język polski.

 

Graf w prosty sposób pokazuje jak mieszane są poszczególne strumienie. Dlatego właśnie teoretycznie można ściszyć, podgłośnić lub całkowicie wyłączyć ścieżkę dialogową po stronie użytkownika.

 

5c6e26b294b88.png

Jest to wszystko ustawione na sztywno. Wydaję mi się, że AC-4 powinno dawać takie możliwości, aby dostępne opcje były zależne od danego programu. Czyli np. opcja z komentarzem po angielsku tylko w czasie meczu. Tak samo jak to czy mamy tylko 1 obiekt z dźwiękiem 2.0, 5.1, 7.1 czy mamy pełne Dolby Atmos z wieloma obiektami do późniejszego miksowania. Te opisy (typu "mecz stadion") sugerują, że całość będzie niestety dostępna tylko na czas mistrzostw.

 

AC-4 daje znacznie więcej możliwości i powinniśmy walczyć o jego wdrożenie oraz upowszechnienie. Ale czy czasem sam E-AC-3 nie ma możliwości mieszania ścieżek? Wydaję mi się, że E-AC-3 względem AC-3 miało właśnie służyć do wszelkich audiodeskrypcji. Główna, oryginalna ścieżka o wysokim bitrate oraz dodatkowe mono po 64 kbit/s: jedna z samym lektorem/dialogiem oraz druga z audiodeskrypcją. Pytanie jednak czy w praktyce jest to osiągalne i jak interpretowane by to było przez poszczególne telewizory czy dekodery. Sam kodek E-AC-3 jest obligatoryjny w naziemnej i bardzo mocno rozpowszechniony w urządzeniach odbierających sygnał satelitarny czy kablowy.

 

Na satelicie całkowicie zniknął dźwięk 5.1 ze ścieżki oryginalnej. Czy można to zgłosić do odpowiedniej osoby?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dopiero TVP naprawiła problem ze ścieżkami językowym, teraz automatycznie wybiera Polski w AC-4, tak jak wczoraj pisałem że tak powinni zrobić. 

 

IMG20240614121135.jpg

 

 

Myśmy na forum Emitela apelowali do Pana Jarosława Mroczkowskiego (brał udział w tworzeniu specyfikacji) jak była tworzona specyfikacja telewiozra/tunera w DVB-T2 by zaraz wprowadzone zostało AC-4 jako obowiązkowe nie tylko w sprzętach 4K a też w HD, ale nie posłuchali naszych głosów i teraz nie było by tego problemu, wyłączony mógłby zostać dźwięk w DD+ a zostałby tylko w AC-4. 

Edytowane przez Krosnoludek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Anita Kaźmierska Obawiam się, że to może być docelowe rozwiązanie tych problemów. Teraz niezależnie od sposobu odbioru poza AC-4 wszystkie ścieżki są w stereo, bo oryginalna E-AC-3 zniknęła z naziemnej.

 

Cieszę się, że coś się w końcu ruszyło w kwestii dźwięku. Jednakże pomijając AC-4 kierunek pozostałych zmian paradoksalnie ma zupełnie przeciwny zwrot. Nie wiem czy dalej ma sens trzymanie podstawowej ścieżki w MPEG (a w naziemnej E-AC-3 stereo). Moim zdaniem powinno to wyglądać tak jak jest to na kanałach C+, gdzie każda ścieżka jest minimum w AC-3 oraz ma opcjonalne 5.1. Przecież te kodeki są stworzone do dźwięku wielokanałowego i w jakimś celu zostały one wpisane do narzuconych rozporządzeń technicznych (przy naziemnej).

 

Jeżeli chcemy oszczędzać pasmo i AC-4 jest w miejscu oryginalnej E-AC-3, to główna, polska ścieżka koniecznie musi obsługiwać 5.1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Krosnoludek napisał(a):

teraz nie było by tego problemu, wyłączony mógłby zostać dźwięk w DD+ a zostałby tylko w AC-4

 

Teraz problemem jest 5.1. Na pewno spłaszczenie do stereo nie jest rozwiązaniem docelowym, jak pisze @WebMat. Chyba trzeba uzbroić się w cierpliwość...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Krosnoludek napisał(a):

wyłączony mógłby zostać dźwięk w DD+ a zostałby tylko w AC-4

 

To chyba zbyt duży krok do przodu.

 

Z dźwiękiem AC-4 jest problem. I wcale nie chodzi tutaj o słabe rozpowszechnienie wśród dekoderów (nawet starsze telewizory 4K nie obsługują dźwięku AC-4, ale obsługują 2160p50 10-bit HDR - czyli to co było w naziemnej).

 

Większym problemem jest to, że wsparcie AC-4 na komputerach... po prostu nie istnieje. Odtwarzacze nie widzą tej ścieżki. Nawet ffmpeg, który jest podstawą wielu innych rozwiązań, nie potrafi dekodować AC-4. Widziałem nieoficjalne próby dodania obsługi tego kodeka, ale żadna nie udała się w 100%.

 

Może ktoś ma wiedzę jakie oprogramowanie wspiera AC-4 na komputerze? Tak, aby można było wybrać ścieżkę i miksować obiekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Krosnoludek napisał(a):

Myśmy na forum Emitela apelowali do Pana Jarosława Mroczkowskiego (brał udział w tworzeniu specyfikacji) jak była tworzona specyfikacja telewiozra/tunera w DVB-T2 by zaraz wprowadzone zostało AC-4 jako obowiązkowe nie tylko w sprzętach 4K a też w HD, ale nie posłuchali naszych głosów i teraz nie było by tego problemu, wyłączony mógłby zostać dźwięk w DD+ a zostałby tylko w AC-4. 

 

@Krosnoludek Niestety przykładowo nie wiemy do końca jak wyglądała kwestia cykli produkcyjnych. Teoretycznie w wymogach możemy wpisać co chcemy, zaś fabryka powinna nam to wyprodukować. Ale w praktyce możemy być zmuszeni do pewnej konfiguracji na kanwie tego, co obecnie jest dostępne i jest już produkowane. I być może taki dekoder HEVC w HD bez 4K, ale z AC-4 nie występował dotąd w przyrodzie i nie dałoby rady wyprodukować odpowiedniej ilości, przy ówczesnych problemach z chipami i przede wszystkim w cenie detalicznej do ok. 100 zł/szt.

 

Przypomina to sytuację z portem USB-C. Mimo, że od jakiegoś czasu był to już nowy standard ładowania, to i tak w średnich i tańszych segmentach dalej pojawiały się nowe urządzenia ze starym portem micro USB. I nie chodzi tu o ówczesny brak regulacji, lecz o to, że taki był cykl produkcyjny. Te wszystkie m.in. płyty główne ze starym portem trzeba było ostatecznie wypuścić na rynek, co trochę trwa.

 

Druga kwestia, że prawdopodobnie nadawcy i tak stosowaliby E-AC-3, jeśli jakaś część klientów miałaby niezgodne urządzenia. To samo było w przypadku DVB-T/MPEG-4, gdzie nadawcy trzymali/trzymają się dźwięku w MPEG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój kilkuletni Toshiba z Androidem na TVP1 i 2 ma takie ścieżki:

  • polski
  • polski
  • Mecz komentator angielski
  • Mecz stadion
  • aux Dla osób z wadą wzroku

Domyślnie dźwięk jest na drugiej i charczy. Po zmianie na pierwszą jest ok, ale zmiana kanału na inny i powrót skutkuje tym, że znowu charczy, bo włącza się ponownie druga ścieżka. Dramat. Na skróty mogę to ogarniać każdorazowo przyciskiem LANG, ale to bez sensu. Ciekawe czy ktoś z tym coś zrobi...

 

 

 

Edytowane przez Lukaszo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TCL przełącza dźwięk pod klawiszem LANG. Zapamiętuje ustawienie więc jest ok.

 

Toshiba, model: 40LA3263DG ma problem.

Oprogramowanie V2.11.0.0 z 3 stycznia 2024 i brak dźwięku na TVP1 i TVP2. Nie działa przełączanie ścieżki klawiszem LANG, jest tylko wyświetlenie na ekranie "1/5 polski". Nie przełącza na 2/5 itd. Na innych kanałach TV np. Polsat czy TVN przełączanie działa bez zarzutu.

 

Spoiler

toshiba_15-06-2024_screen.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że po doświadczeniach z dwóch dni mogę już wyciągnąć pewne wnioski. 

AC4 daje nam natywne 5.1, ale tylko z meczy. Wszystko co jest poza meczem, to 2.0.

Technicznie kłopotliwe do ustawiania, gdyż w amplitunerze aby uzyskać natywne 5.1 wybieram odpowiedni tryb dźwięku, ale potem się wkurzam, bo gdy tylko skończy się transmisja ze stadionu mam spłaszczony dźwięk do stereo, po zmianie kanału na inny, także mam spłaszczony dźwięk do stereo i to też mnie irytuje. 

Zmieniłem zatem ponownie na sorround na ampliturzerze, gdyż różnica między natywnym 5.1 a sorround 5.1 podczas meczu jest niewielka, a przynajmniej w 5.1 grają mi inne kanały telewizyjne. 

Minusem jest tylko transmisja poza meczem na TVP1 i TVP2, gdyż sorround gra źle. Muszę ręcznie zmienić ścieżkę na AC3 aby być zadowolonym. 

 

Wolę jednak zmieniać ścieżkę przełączając na TVP1 i TVP2 jednym klikiem na pilocie telewizora niż ciągłe zabawy z amplitunerem. Zatem z tak realizowanym dźwiękiem AC4 kompletnie nic nie zyskuję a tylko się irytuję. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dvbtowiec Być może w amplitunerach z nowymi dekoderami (np. Dolby MS12) wygląda to inaczej, ale z mojego doświadczenia to sztuczne przetwarzanie dźwięku ze stereo do 5.1 jakoś tam próbuje zbliżać się do sceny, ale de facto jej nie tworzy. Dźwięk stereo, tym bardziej w MPEG ma niski zakres dynamiki (różnica między najcichszym a najgłośniejszym dźwiękiem). Ponadto (przynajmniej w zestawach, które testowałem) dialogi "lecą" niby przez centralny, ale jednocześnie w dużym zakresie przez główne głośniki (lewy przód, prawy przód). W tylnych zamiast odgłosów i efektów, są jakieś dziwne świszczenia tła oraz resztki kompresji od dialogów.

 

Bywają takie sytuacje, że warto takie sztuczne 5.1 włączyć np. na SkyShowtime albo przy meczach LM w PSP. Mocne ściszenie głośnika centralnego oraz podgłaśnienie całości może lekko wydobyć trybuny z mroku.

 

Dźwięk 5.1 jest oczekiwany tam, gdzie da się stworzyć scenę i gdzie ma to sens. Mówimy o fabule (filmie, serialach), sporcie z publicznością, koncertach muzycznych, talk show, wybranych programach telewizyjnych. Nie ma on sensu np. w informacjach czy publicystyce bez publiczności, którym realizacyjnie powinno być bliżej do radia.

 

Oczywiście każdy może słuchać jak mu wygodnie i ma do tego prawo. Są na przykład osoby, które ustawiają sobie tryb "7.1 stereo" i mają ten sam dźwięk z przodu i z tyłu. Jednakże zgodnie ze sztuką powinien być ustawiony tryb "straight", czyli jeśli idzie dźwięk 2.0 to słuchamy 2.0, a jak 5.1 to 5.1. Z kolei przy źródle sygnału ustawiamy tryb passthrough (bitstream), aby dekodowanie dźwięku następowało wyłącznie w amplitunerze. Nic wtedy nie musimy więcej ustawiać, bo robi to za nas dostawca sygnału. Jeśli mamy ułomnego nadawcę, który puszcza wszystko w 2.0, w tym oscarowe hity czy LM i wiemy, że normalnie realizowane jest to w 5.1, to na czas danego programu możemy ustawić sobie takie sztuczne 5.1.

 

Jest to niewygodne i irytujące, dlatego tak ważny jest odpowiedni nacisk użytkowników na operatorów oraz nadawców.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.06.2024 o 16:31, Krosnoludek napisał(a):

Istotna zmiana przy meczach Euro 2024 w TVP. Będzie można wybrać dźwięk stadionowy

 

Od czwartku 13 czerwca br. nastąpi zmiana standardu nadawania dźwięku 5.1 w kanałach TVP1 i TVP2 nadawanych w cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T2. Dzięki temu podczas meczów Euro 2024 widzowie będą mogli wybrać np. dźwięk stadionowy.

 

Zamiast kodowania E-AC3 od czwartku będzie stosowane kodowanie AC-4. Nadawanie dźwięku podstawowego w stereo pozostanie bez zmian. Dzięki tej zmianie mecze Euro 2024 na antenach TVP1 i TVP2 w DVB-T2 będą emitowane z dźwiękiem w najnowszej technologii Dolby AC-4 5.1 z możliwością personalizacji odbioru dźwięku przez telewidza z pilota telewizora.

 

Widzowie będą mieli możliwość wyboru w telewizorach dźwięku stadionowego, który stwarza wrażenie obecności na stadionie ( bez dźwięku komentatora), komentarza TVP lub oryginalnego komentarza w jęz. angielskim Euro 2024. Dodatkowo będzie możliwa regulacja poziomu dźwięku komentatora względem dźwięku ze stadionu - podaje TVP w komunikacie 

Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-na-euro-2024-zmienia-kodowanie-dzwieku-bedzie-mozna-wybrac-dzwiek-stadionowy

 

Chętnie skorzystałbym z czegoś podobnego w przypadku Konkursie Piosenki Eurowizji gdyż dzięki rozwiązaniom takim jak stosowanym w przypadku Euro 2024 byłby wybór pomiędzy głosem Artura Orzecha a prowadzącego wydarzenie.

W dniu 14.06.2024 o 11:07, WebMat napisał(a):

Na satelicie całkowicie zniknął dźwięk 5.1 ze ścieżki oryginalnej. Czy można to zgłosić do odpowiedniej osoby?

Jeżeli chodzi o satelitę to tutaj sytuacja jest nieco skomplikowana gdyż w przeciwieństwie do telewizji naziemnej są tylko trzy ścieżki polski, polski 1 i org. Nie ma za to tego co jest w DVB-T2 czyli dźwięku stadionowego (bez komentarza) oraz języka angielskiego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełączyłem się na mistrzostwa z UPC na naziemną (antena zbiorcza w bloku wielorodzinnym) ze względu na dostępne ścieżki audio. Jakie parametry obrazu są na TVP1 i TVP2 w trakcie mistrzostw? Na oko to jest co najwyżej 6 Mbps i to raczej nie takie HEVCowe 6 Mbps. Słabo to wygląda.

Edytowane przez Drmscape
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dosył TVP1 multicastem z SGT ma takie parametry:

PID 	Type	Languages	Current bitrate 	Bitrate peak [Reset] 	CC errors [Reset]
3102 	(27) video 		9018043 	10467840 	0
...
3109 	(6) private data 		324864 	466240 	0

 

Edytowane przez szwyr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą dzwoniła do mnie miła Pani z TVP czy mam głos na kanałach TVP 1 i 2, bo myślała że mam jvc na których jest z tego co mówiła nadal problem i na innych. Powiedziałem że na drugi dzień TVP poprawiła ścieżki dźwiękowe i Philips 65PUS8807 już prawidłowo wybiera Polską ścieżkę dźwiękowa w AC-4. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej informacja, jaką otrzymałam od TVP, która może pomóc w rozwiązaniu problemu z dźwiękiem u niektórych użytkowników:

 

Cytat

Po starcie AC-4 jest dużo telefonów i maili od telewidzów dotyczących odbioru dźwięku w różnych telewizorach lub jego braku w serwisach TVP 1 i TVP 2. Sukcesywnie staramy się te problemy rozwiązywać. Spora grupa widzów sygnalizowała problemy z telewizorami JVC i Toshiba, których producentem jest Vestel.

 

Po skontaktowaniu się z producentem, Vestel potwierdził, że w ich telewizorach jest błąd oprogramowania w wersji 2.18.5 aplikacji Live TV. Powoduje to brak dźwięku podczas nadawania AC-4. Wyeliminowanie tego błędu aplikacji Live TV zajmie trochę czasu, nie może być natychmiastowe. W związku z tym zalecają wgranie aplikacji Live Channels dostępnej bezpłatnie w sklepie Google. Osobom, które nie mają możliwości pobrania i instalacji tej aplikacji (umiejętności, wiek, brak internetu) zalecają skontaktowanie się z serwisem JVC i Toshiby.

 

Jeśli ktoś z Was nadal ma problem, to podajcie proszę konkretne modele.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...