Skocz do zawartości

Oglądalność polskich i polskojęzycznych kanałów TV


Barti
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

@Falcon no właśnie też się zastanawiam. Z tego co wiem to MOR ma dużo większą próbę badawczą od NAM, a dyskretyzowana jest chyba tylko dla tego że jest utworzona przez TVP

Edytowane przez Bartosz10
źródła
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego że idąc Twoim rozumowaniem jeśli zrobisz badanie na milionie owiec to będziesz miał jeszcze lepszą reprezentatywność.

Nielsen to firma świadcząca i specjalizująca się takimi usługami na całym świecie z ogromną wiedzą i doświadczeniem.

A Netia? Nawet mnie nie rozśmieszajcie. Jakość usług świadczonych przez tą firmę jest powszechnie znana i mam uwierzyć że akurat do badania pomiaru oglądalności przykładają się lepiej :D

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Bartosz10 napisał:

Z tego co wiem to MOR ma dużo większą próbę badawczą od NAM, a dyskretyzowana jest chyba tylko dla tego że jest utworzona przez TVP

Reprezentatywność próby badawczej nie zależy tylko od jej wielkości, ale też choćby od jej rozmieszczenia i tego, czy odwzorowuje ona populację. Zresztą już to co podałeś o MOR ma pewien szczegół wykluczający: są to abonenci tylko jednej sieci. Już samo to wpływa na reprezentatywność tych badań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reprezentatywność, czy jej brak w tym przypadku, polega na tym, że wszystko jest od jednego operatora.

 

A to sprawia, że:

  1. Netia nie oferuje wszystkich kanałów - są kanały, które w ten sposób będą miały zawsze 0.
  2. Kanały, które tam są, są umieszczone w określonych pakietach, dostępnych za określone ceny, co ma wpływ na wybory użytkowników.
  3. Kanały mają identyczny układ na liście, który także może mieć wpływ na wybory, dlatego np. Puls walczył, gdy go zrzucono w dół na liście Cyfrowego Polsatu - bo to ma znaczenie.
  4. Netia nie jest dostępna wszędzie.

Sam pomysł może nie jest zły, ale żeby to miało sens, musiałoby być więcej operatorów z różnymi układami pakietowymi. Tyle, że im więcej danych się próbuje zebrać, tym jest to droższe. A fakty są takie, że naprawdę nikomu dużemu nie zależy na podniesieniu jakości badań, co dowodzi nawet właśnie ta informacja o lepszych wynikach TVP w badaniu KRRiT, która została natychmiast podchwycona przez TVP, choć badanie to jest robione obecnie na mniejszej próbie, czyli zaprzecza wyjściowym powodom kontestowania badań Nielsena :)Widać jak na dłoni, że nie chodzi o rzetelność. Tylko żeby było więcej procent.

 

Ponieważ ścierają się tu interesy dużych graczy, głos mniejszych nadawców jest kompletnie pomijany. Na spotkania robocze w tej sprawie mali nadawcy nawet nie są zapraszani. Tyle, jeśli chodzi o "walkę o rzetelność badań".

 

Jak to się skończy, można podejrzewać. Będą za moment funkcjonować równolegle trzy badania, KRRiT, TVP i Nielsena, a każdy sobie będzie wybierał gdzie mu akurat wyszło więcej i tym się będzie chwalił. Wartości dla reklamodawców nie będzie mieć żadne.

 

Poza tym nie wiem jak to badanie ma się do prywatności i zgód udzielonych przez abonentów Netii. Powody zbierania określonych danych powinny być ściśle określone i jasne dla abonentów. Ktoś z Netii zgadzał się na udział w takim badaniu?

  • Popieram 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, marrak napisał:

Nielsen to firma świadcząca i specjalizująca się takimi usługami na całym świecie z ogromną wiedzą i doświadczeniem.

Z czego te badania były podważane np. przez amerykański CBS i chyba coś słyszałem o telewizji czeskiej ale nie jestem pewien

i dla czego jak nielsen jest takie rzetelne to od ponad 2 lat nie pozwala na audyt?

Edytowane przez Bartosz10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o to, że gospodarstwo domowe ma mieć dostęp do wszystkich kanałów na rynku. Ale jedno ma dostęp do takich a drugie do innych bo korzystają z różnych operatorów. Tak się buduje zasięg techniczny. Żart polega na tym, że możesz mieć kanał u każdego operatora z wyjątkiem Netii i w badaniu MOR cię nie ma. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Falcon - a jakie to ma znaczenie, czy są? Ich oglądalność u jednego konkretnego operatora będzie kształtowała się także, ponieważ są na określonych pozycjach na liście, bo inne kanały są np. drogie albo niedostępne w tym samym pakiecie i u innego operatora ktoś mógłby w tym czasie wybrać coś innego, mając alternatywę.

 

Badanie MOR nigdy tego nie pokaże. Będzie skażone tym, gdzie i jak jest dostępna Netia, jak są tam poukładane kanały, pakiety, jakie są dostępne inne kanały w tych samych pakietach, jakie są ceny i promocje pakietów wyższych, z czego abonent może ostatecznie wybrać i za jaką cenę.

 

Podstawy statystyki.

 

W panelu Nielsena są różne gospodarstwa, co powoduje, że nawet jeśli jedno jakiegoś kanału nie ma (zawsze tak będzie, że gdzieś jakichś kanałów nie ma), to inne będą mieć. Na tym polega reprezentatywność - przekrój różnych widzów, od różnych operatorów, z różnymi kanałami, pakietami. STARS.TV to ładnie obrazowo podsumował.

Więc nie, Nielsena nie dotyczy. A dla badania wyłącznie na bazie Netii jest to nieosiągalne.

 

I możemy się założyć, że nigdy tego nie zmienią, bo gdy rzeczywiście pójdą w stronę rzetelności, spadnie im kosztem małych, teraz w obecnym sposobie niedoszacowanych lub całkiem pominiętych.

 

Bartosz10

TVP sama wycofała się z pomysłu audytowania po 7 miesiącach, nikt na audyt już nie czeka, bo on się nie odbywa, nikt go nie przeprowadza, a Nielsen nie ma czego nie pozwalać :)Już od końca 2019 roku w ogóle nikt się tym nie zajmuje, bo TVP nie chciała czekać na finał ustaleń zasad.

https://www.wirtualnemedia_pl/artykul/tvp-zakonczyla-wspolprace-z-firma-sadren-ws-audytu-badania-ogladalnosci-nielsena-zostal-przerwany

Skąd wziąłeś 2 lata, nie wiem.

 

A tajemnicą poliszynela jest, że audyt był tylko straszakiem, aby wynegocjować lepsze warunki do tego: https://www.wirtualnemedia_pl/artykul/tvp-przedluza-wspolprace-z-nielsenem-do-konca-roku

Prawdziwy audyt byłby nie na rękę samej TVP. Trzeba być niepoważnym, żeby sądzić, że międzynarodowa firma, która z tego żyje, bawiłaby się w jakieś kombinacje na polskim rynku, mając tak wiele do stracenia. Prawidziwym problemem jest zbyt mała próba, tylko że gdyby taki wniosek wyszedł z audytu, byłby nie do zaakceptowania przez TVP, Polsat i TVN. Bo "naprawiając to" - zawsze stracą.

 

A że nadawcy podaważają, to nic nadzwyczajnego, szczególnie duzi, którym spada :)

Tak - tak możemy mówić Falcon. Sama dostępność to nie wszystko, znaczenie ma dużo innych czynników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Falcon napisał:

Ale jakie to ma znaczenie w przypadku np. tylko TVP1? Czy wyniki oglądalności TVP1 przy próbie 190k nie będzie bardziej dokładne niż przy 3500?

To, jaka jest liczebność próby, to nie wszystko, bo są też inne czynniki, wymienione w postach na poprzedniej stronie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Broadcaster napisał:

sam zacytowałeś te źródło

skoro audyt zakończył się w 2019 roku to po co TVP miała by czekać rok aby zakończyć współpracę z firmą sadren?

mogła by ją zakończyć już w 2019 roku 

Edytowane przez Bartosz10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Bartosz10 napisał:

Z czego te badania były podważane np. przez amerykański CBS i chyba coś słyszałem o telewizji czeskiej ale nie jestem pewien

i dla czego jak nielsen jest takie rzetelne to od ponad 2 lat nie pozwala na audyt?

No ale oczywiście że firmy mogą poważać badania, mogą zmieniać firmy badające jeśli im nie pasują etc. Nie znam szczegółów tych spraw więc trudno mi się odnieść. Ale dla kontrprzykładu np COMCAST jest bardzo zadowolony ze współpracy z Nielsenem i wszędzie chwali się wynikami z tego źródła. A ostatnio pojawiły się kiepskie wyniki ich nowej usługi PeacockTV akcje poleciały o prawie 4% i jakoś nie zwalają tego na jakość badania.

Wracając do Netii to sęk w tym że trudno żeby ktoś z klientów podważył ich badania skoro jest tylko jeden i jak słychać wyniki są zadowalające. Jakby np @STARS.TV zgłosił się do Netii o takie samo badanie to moglibyśmy się przekonać czy więcej niż jeden klient jest zadowolony :D

 

Co do audytów to z tego co wiem to spółka musi uzyskać zgodę rady nadzorczej i udziałowców, więc nie jest to takie proste. Poza tym nie ma w prawie takiego wymogu a ludzie tam pracujący nie są głupi i wiedzą o co chodzi Kurskiemu.

Edytowane przez marrak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Falcon napisał:

Ale jakie to ma znaczenie w przypadku np. tylko TVP1? Czy wyniki oglądalności TVP1 przy próbie 190k nie będzie bardziej dokładne niż przy 3500?

Takie że wszyscy w Netii mają, bo muszą mieć pakiet podstawowy, nie każdy chce, nie każdego stać na pakiety droższe. Nie wszystkie kanały są też dostępne u danego operarora. 

Reprezentatywność oznacza taki dobór badanych, aby w jak największym stopniu oddać przekrój społeczny, bo mając różne wybory możesz nie sięgać do TVP1 ze wzgl. na ciekawszą pozycję programową dla badanego na innym kanale, a Netii może go nie być w ogóle lub w Twoim pakiecie. 

 

To tak jakbyś przeprowadził sondaż wyborczy tylko w dużych miastach. Jest reprezenratywny? A wyniki umiesz przewidzieć? 

Edytowane przez dvbtowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panelistów dobiera się tak, aby część miała tylko naziemną, część jednego operatora, część innego. 

Wtedy masz reprezentatywność, ponieważ masz przekrój społeczny. 

 

Wyniki Netii nie wiemy ilu abonentów ma wyłącznie pakiet podstawowy. Ci mogą w sposób oczywisty zaburzać wyniki. To tylko najprostrzy punkt widzenia. Inne złożone aspekty już były podnoszone. 

Edytowane przez dvbtowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, dvbtowiec napisał:

Reprezentatywność oznacza taki dobór badanych, aby w jak największym stopniu oddać przekrój społeczny, bo mając różne wybory możesz nie sięgać do TVP1 ze wzgl. na ciekawszą pozycję programową dla badanego na inną kanale, a Netii może fo nie być w ogóle lub w Twoim pakiecie. 

no właśnie w ten sposób jest przekrój społeczeństwa, bo nie ma tak, że wszyscy mają ten sam pakiet, więc ten kto ma mniejszy pakiet może mieć inne preferencje od tych co kupią wyższy pakiet

a jeśli będzie chciał sobie rozszerzyć pakiet (np. na widowiska sportowe) to sobie dokupi

Edytowane przez Bartosz10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Bartosz10 napisał:

no właśnie w ten sposób jest przekrój społeczeństwa, bo nie ma tak, że wszyscy mają ten sam pakiet, więc ten kto ma mniejszy pakiet może mieć inne preferencje od tych co kupią wyższy pakiet

a jeśli będzie chciał sobie rozszerzyć pakiet (np. na widowiska sportowe) to sobie dokupi

To jest co najwyżej przekrój społeczności abonentów Netii, a nie społeczeństwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam przekonanie, że jeśli firma z takim doświadczeniem wykonuje badania na całym świecie, to dobiera sobie tzw. panel badawczy w taki sposób, aby przekrój społeczny został zagwaranrowany. Inaczej to strzał w stopę i nie sądzę aby sobie na to mogli pozwolić. 

W Netii nie ma wyboru. 

W Netii to klient wybiera pakiet, a nie firma badawcza panelistę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie ma znaczenie, że jeśli np. jako abonent mam kanał filmowy premium, a nie specjalnie interesuje się sportem, to nie oglądam TVP1 gdy jest nadawany mecz. 

Jeśli bym miał pakiet podstawowy prawdopodobnie z braku innej ciekawszej alternatywy wybrałbym sport w TVP1. 

Sztuką jest taki dobów osób badanych, aby zagwarantować % panelistów z każdej grupy społecznej, a nie grupę danej społeczności. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...