Skocz do zawartości

Nowa ustawa medialna, a przestrzeganie zapisów przez stacje


Tim
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

§ 2. 1.Podmiot dostarczający audiowizualną usługę medialną na żądanie oznacza publicznie udostępniane audycje i inne przekazy widocznym symbolem graficznym wskazującym na przeznaczenie audycji lub innego przekazu dla danej kategorii wiekowej odbiorców w trakcie ich prezentacji w katalogu oraz przez cały czas ich trwania lub zapewnia odbiorcy, za pomocą odpowiednich środków technicznych, możliwość zapoznania się z tym symbolem w trakcie prezentacji audycji lub innego przekazu w katalogu oraz przez cały czas ich trwania.

Ale czy to lub, które powyżej pogrubiłem i podkreśliłem, nie oznacza, że nadawca ma dwie możliwości do wyboru? To znaczy, albo wyświetla oznaczenia wiekowe na ekranie przez cały czas audycji, albo nie wyświetla oznaczenia wiekowego, ale zapewnia możliwość zapoznania się z tym oznaczeniem wiekowym przez cały czas trwania audycji, czyli np. w wyniku naciśnięcia jakiegoś przycisku na pilocie pojawi mu się oznaczenie wiekowe? Czyli to rozporządzenie dopuszczałoby sytuację, w której oznaczenia wiekowe w ogóle nie są wyświetlane na ekranie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój list do KRRiT

Witam

Uważam że ograniczenia wiekowe w usługach na żądanie powinny być ale tylko przed programem. Tak jak na zdjęciu niżej.Druga sprawa to proponuje aby KRRiT wydała zarządzenie które dotyczy obowiązku transparentnego logo na wszystkich kanałach telewizyjnych które otrzymały koncesje na nadawanie od KRRiT .Takie zarządzenie obowiązuje w Australii, zostało wydane przez odpowiednik KRRiT.

skan kanałów dvb-t z Australii.Wszystkie kanały mają transparentne logo

 

KRRiT powinna być po stronie telewidzów a nie stacji telewizyjnych które nadają bardzo jaskrawe logo które może doprowadzić do uszkodzenia telewizora. Ograniczenia wiekowe na kanałach telewizyjnych powinny być przed programem.

Mój postulat motywuje ostrzeżeniem z instrukcji telewizorów lcd i plazmowych.

LCD samsung LE37A451 , pierwsza strona instrukcji

Nieruchomy obraz może spowodować trwałe uszkodzenie ekranu telewizyjnego.

- Nieruchomych obrazów nie należy wyświetlać na ekranie LCD dłużej niż przez 2 godziny, gdyż może to spowodować utr[beep]e obrazu na ekranie.

Zjawisko utrwalania obrazu określa się także mianem „wypalania ekranu”. Aby uniknąć tego zjawiska, należy przy wyświetlaniu nieruchomych obrazów zmniejszyć jasność oraz kontrast ekranu.

- Oglądanie obrazu w formacie 4:3 na ekranie telewizora LCD przez długi okres czasu może powodować pozostawanie śladów krawędzi po środku ekranu oraz po jego lewej i prawej stronie. Przyczyną tego zjawiska jest różnica w natężeniu emitowanego światła. Odtwarzanie płyty DVD lub wyświetlanie obrazu z konsoli do gier może powodować powstawanie podobnego zjawiska. Wymienione powyżej objawy nie są objęte gwarancją.

- Wyświetlanie nieruchomych obrazów z konsoli do gier lub komputera przez długi okres czasu może powodować powstawanie obrazu szczątkowego

zatrzymane obrazy to właśnie logo i inne znaki firmowe.

 

Cytat z instrukcji telewizora plazmowego

Nie należy przez dłuższy czas wyświetlać stałych elementów obrazu

W przeciwnym razie na ekranie plazmowym pozostanie niewyraźny ślad stałego elementu obrazu

(„obraz szczątkowy”). Nie jest to uznawane za usterkę i nie jest objęte gwarancją.

Typowe stałe elementy obrazu:

Numer kanału, logo kanału i inne logo

 

skyJPG_xsnhrxw.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja swój list do KRRiT wysłałem tydzień temu, napisałem im coś takiego:

 

Szanowna KRRiT!

 

Dobrze, że chcecie chronić nieletnich przed negatywnymi treściami, postawa ta zasługuje na pochwałę, jednak niestety forma w jakiej to robicie na coś zupełnie odwrotnego…

 

Zasłanianie fragmentu obrazu oznaczeniami wiekowymi wpływa negatywnie na jego estetykę oraz rozprasza w oglądaniu. Oczywiście jest to kwestia subiektywna. Każdy ma inny stopień wrażliwości, nie każdemu to przeszkadza, a jedynie części telewidzom i to też w bardzo różnym stopniu. Uważam jednak, że audycje telewizyjne to dobro wspólne i głos tych, którym zasłaniane fragmentu obrazu oznaczeniami wiekowymi przeszkadza w ich oglądaniu również powinien być wysłuchany.

 

W 1999 roku, kiedy tworzono pierwszy polski oficjalny system klasyfikacji programów pod względem przeznaczenia wiekowego "Przyjazne media" częściowo wzięto pod uwagę, że zasłanianie fragmentu obrazu przeszkadza części telewidzom w oglądaniu i dlatego zdecydowano, że znaki będą wyświetlane nie przez cały czas, a przez pierwsze 3 minuty i po wznowieniu emisji po przerwie reklamowej, zaś w przypadku telewizji nie przerywającej programu reklamami co 20 minut. To rozwiązanie miało jednak tę wadę, że gdy telewidz przyłączył się do oglądania w innym momencie programu, mógł nie zobaczyć oznaczenia. Dlatego też tworząc kolejny, tym razem umocowany prawnie system zignorowano, że niektórym telewidzom przeszkadza to w oglądaniu i zdecydowano, że znaki będą wyświetlane przez cały czas.

 

Jednak problem oglądania audycji nie od początku nie dotyczy VOD. W przeciwieństwie do przekazu telewizyjnego, gdzie włączając dany kanał możemy trafić nie tylko na początek audycji, ale również na jej środek bądź końcówkę, w VOD wybierana z katalogu audycja zawsze odtwarza się od początku. Także nie ma ryzyka, że gdyby umieszczać oznaczenia wiekowe w VOD tylko przez chwilę na początku audycji, to że ktoś tej informacji nie zobaczy.

 

Uwzględniając wadę, że zasłanianie fragmentu obrazu oznaczeniami wiekowymi przeszkadza niektórym osobom w oglądaniu, jak również to, że w przypadku VOD materiały odtwarzają się zawsze od początku, mam do Was bardzo wielką prośbę, abyście zmienili zapisy w § 2. 1. z "przez cały czas ich trwania" na "przez 15 pierwszych sekund ich trwania".

 

Pragnę również przy okazji poruszyć problem oznaczeń wiekowych zasłaniających fragment obrazu przez cały czas trwania audycji w przypadku przekazu telewizyjnego. Otóż jak wiadomo podjęto decyzję o ich wyświetlaniu przez cały czas trwania audycji z uwagi na to, że gdyby były wyświetlane tylko na jej początku i po reklamach, to telewidz przyłączający się do oglądania w innym momencie mógłby nie zobaczyć tej informacji. Jednak telewizja cyfrowa eliminuje ten problem. Informację o kategorii wiekowej audycji można przekazywać za pomocą nowoczesnej technologii EPG. Telewidz przełączając na dany kanał widzi przez chwilę na pasku cząstkowe EPG, w którym znajdują się informacje o nazwie kanału, nazwie aktualnie emitowanej audycji, a także właśnie informację o zalecanym wieku, od którego wolno daną audycję oglądać, o ile oczywiście nadawca udostępnia taką informację. Dodatkowo istnieje możliwość zablokowania kodem PIN niedozwolonych audycji. W przypadku polskiego DVB-T po mimo braku obowiązku, Emitel wraz z nadawcami wprowadził już te rozwiązanie. W największych państwach na świecie jak Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia, Rosja czy Australia oznaczenia wiekowe zasłaniają fragment obrazu tylko na początku audycji i po reklamach, zaś osoby przyłączające się do oglądania w innym momencie, widzą informację o zalecanym wieku w EPG. Również bardzo wiele mniejszych państw stosuje bardzo podobne rozwiązania. Także po wyłączeniu analogu, warto abyście i w tej kwestii zastanowili się Państwo nad zmianą przepisów w trosce o komfort oglądających.

 

Przypominam, że na pisanie listów do KRRiT w sprawie problemu oznaczeń wiekowych zostały już tylko 4 dni. Weźmy pod uwagę, że zwolennicy tych rozwiązań także pewnie będą pisali listy, a chyba nie chcielibyśmy, aby liczba opinii osób bezkrytycznie popierających projekt była większa niż osób dostrzegających w nim poważne wady. Dlatego jak ktoś nie przesłał jeszcze do KRRiT swojej opinii, to zachęcam, aby to zrobił. Piszemy oczywiście na adres: maloletni.vod@krrit.gov.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Gość Anonymous

No, i rozporządzenie w sprawie oznaczeń wiekowych w VOD zostało opublikowane. Z tego, co widzę to chyba bez zmian, więc KRRiT nie wzięła sobie do serca głosu ludu. Rozporządzenie wejdzie w życie 28 lutego. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem wyniki konsultacji ale zarządzenia nie mogę odszukać

http://www.krrit.gov.pl/krrit/konsultac ... nych-.html

Link do pliku pdf ze strony KRRIT

http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_pub ... tabela.pdf

 

Najlepsze postulaty od osób fizycznych.

- zawarcie informacji o kategorii wiekowej wyłącznie w EPG (Elektroniczny przewodnik po programach) tak, aby nie zaśmiecać

ekranu

-symbole graficzne wyświetlane przez kilkanaście sekund ,

- brak jakichkolwiek oznaczeń symbolami graficznymi audycji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również Kancelaria Prawna Media s. c. w imieniu Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej zaprezentowała bardzo mądre stanowisko:

- poinformowanie odbiorcy tylko w trakcie prezentacji audycji w katalogu o zakwalifikowaniu audycji, zbędne jest rozszerzenie

tego obowiązku na cały okres jego trwania,

- § 47e ust. 4 zawierający upoważnienie KRRiT do wydania rozporządzenia określającego symbole graficzne nie może stanowić

podstawy do zobowiązania podmiotów dostarczających audiowizualną usługę medialną na żądanie do ich stosowania,

- słowne oznaczanie przeznaczenia audycji w trakcie jej prezentacji w katalogu poprzez „ nazwę kategorii”,

- wyłączenie wymogu oznaczania audycji zakwalifikowanych do kategorii bez ograniczeń wiekowych rozszerzone również na

zniesienie wymogu zapewnienia odbiorcy, za pomocą odpowiednich środków technicznych, możliwości zapoznania się z takim

oznaczeniem w trakcie prezentacji audycji lub innego przekazu w katalogu oraz przez cały czas ich trwania,

- zapewnienie odbiorcy możliwości zapoznania się z symbolem lub opisowym oznaczeniem kategorii wiekowej w trakcie

prezentacji audycji w katalogu

 

Szczególnie z tym pierwszym punktem się zgadzam - informacja o kategorii wiekowej audycji tylko w katalogu wystarczyłaby, przecież przed odtworzeniem danej audycji każdy widzi ten katalog, a co za tym idzie zobaczyłby również tę informację. W trakcie odtwarzania materiału można również go w każdej chwili zapauzować i cofnąć się bez problemu paroma kliknięciami myszki do tego katalogu. Przekazywanie informacji o kategorii wiekowej audycji jeszcze w formie wyświetlanego przez cały czas znaku na obrazie jest raz ze zbędne, a dwa również i szkodliwe, bo psuje jego estetykę i przeszkadza w oglądaniu. Jeśli już musi być w formie znaku na obrazie, to uwzględniając spore wady takiego rozwiązania, czas wyświetlania znaku, tak jak pisałem wcześniej, powinien wynosić maksymalnie kilkanaście sekund. Szkoda, że do KRRiT głos rozsądku nie dociera :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzisiaj zauważyłem na TVP 1 podczas "Klanu" wyskakujące co kilka minut w lewym dolnym rogu ekranu belki z autopromocją "Downton Abbey dziś o 21:50". Czyli mamy "powrót do przeszłości". Na TV Puls także widziałem coś podobnego - tyle, że były to wyskakujące paski z reklamą jakiegoś ich serialu.

Moje pytanie brzmi - czy przepisy odnośnie autopromocji się zmieniły?

Na Polsacie, TVN-ie, Pulsie czy TV 4 cały czas mamy oczywiście wyskakujące belki typu "za chwilę, następnie...", a na TVN 24 belki autopromocyjne występują praktycznie cały czas. Zakłócający lektor na napisach końcowych (Polsat, TVN) także ma się w najlepsze.

Ale od prawie 2 lat KRRiT najwidoczniej nie widzi problemu, a skoro nie widzi - to śmietnik naturalnie na ekranie powolutku powraca. No ale przecież ważniejsze są oznaczenia wiekowe w usługach VOD. :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

"Publiczna" telewizja właśnie zaczęła nas "uszczęśliwiać" w trakcie programu ogromnymi belkami (tak na 1/4 ekranu) z zapowiedzią kolejnego programu (belki typu: "za chwilę").

Pytam się po raz kolejny co robi KRRiT i w jakim celu uchwalano ustawę medialną?

Przypominam, że nadawca publiczny ma kategoryczny zakaz umieszczania reklam w trakcie emitowanej audycji, a reklamą według ustawy medialnej jest także autopromocja!

Najpierw zagłuszanie muzyki na napisach końcowych nachalnym, reklamującym inne pozycje spikerem, później paski z reklamami medialnych show, konkursów SMS-owych i innych programów, następnie wrzucanie belek autopromocyjnych w lewy dolny róg ekranu co kilka minut, a teraz jeszcze belki reklamujące kolejny program.

Komu to jest potrzebne? W erze telewizji cyfrowej chyba każdy taką rzecz może sobie sprawdzić w EPG!

Ale skoro KRRiT nie reaguje to "jest super, jest super, więc o co ci chodzi..."

 

Ciekawe kiedy powrócą napisy pod logo i pojawią się kolejne ciekawe i równie potrzebne informacje typu: "Teraz oglądacie Państwo audycję pt. ...", "Audycja emitowana jest w formacie 16/9, z dźwiękiem stereo, w kolorze itp."

 

P.S. Nadawca po uch[beep]u ustawy twierdził, że dostosuje się do przepisów!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Publiczna" telewizja właśnie zaczęła nas "uszczęśliwiać" w trakcie programu ogromnymi belkami (tak na 1/4 ekranu) z zapowiedzią kolejnego programu (belki typu: "za chwilę").

Me oko również przypadkowo wypatrzyło ten wielki pasek w piątek podczas serialu ,,Rodzinka.pl", informowali, że zaraz poleci kolejny... Dobrze, że jeszcze nie dodają tych ogromnych pasów w nocy, bo tylko wtedy TVP oferuje coś wartego uwagi, aczkolwiek później będą szpecić coraz częściej i będzie tego więcej.

 

Wczoraj oglądałem nagrany przeze mnie film (w 2008 - TVP2) pt. ,,Kanał", reż. Andrzej Wajda, 1956. Już wtedy reklamowano pozycje (Bydgoszcz Hit Festiwal 2008 za 7 h) pod logo przez cały czas trwania filmu :facepalm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wczoraj pod koniec programu "Ale mądrale!" na TVP 1 pojawiła się ta wielka (na 1/4 ekranu) i ohydna grafika z informacją "za chwilę: Teleexpress".Tyle że faktycznie "za chwilę" pojawił się program "Oko w oko z Królem Futbolu" (Teleexpres był dopiero po tym programie). :lol2::lol2::lol2: ŻENADA.

Niech sobie lepiej darują tą zbędną i tylko denerwującą widzów autopromocję, bo się po prostu kompromitują. A żeby było śmieszniej, to ta olbrzymia niezgodna z ustawą grafika (większej już chyba wymyślić geniusze z TVP nie mogli) zasłania nawet wymagany ustawą baner "Audycja zawierała lokowanie produktu". :lol2::lol2::lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Gość Anonymous

KRRiT wymyślił kolejne rozporządzenie. :) Tym razem na siłę chce wcisnąć mecze siatkarzy, siatkarek, piłkarzy ręcznych i piłkarek ręcznych w ramach ME i MŚ (oraz eliminacji do tych imprez) do kanałów otwartych, ale to nie wszystko, bo obowiązkowo w otwartych kanałach mają być także transmitowane - Liga Światowa rozgrywana w Polsce, MŚ w Narciarstwie Klasycznym, zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich i biegach kobiet, MŚ w Lekkoatletyce oraz mecze Polaków w turniejach Wielkiego Szlema. Jaka ta KRRiT zła, znowu chce nas uszczęśliwiać na siłę. :) To nie wszystko, bo właśnie trwają konsultacje i można składać kolejne propozycje. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do ustawy: Polsat wyświetla belki: "Materiał dostępny w jakości HD w Polsat HD", "Jeśli przegapiłeś odcinek możesz go obejrzeć na ipla.tv" oraz jakieś 2 tygodnie wyświetlali przez pół ŚWK belkę promującą galę bokserską :evil::evil::evil:

 

 

Ktoś ma wątpliwości :wink:

 

60732090936906248177_thumb.jpg

 

54466159215725061596_thumb.jpg

 

91332535422357704107_thumb.jpg

 

33929007321056883826_thumb.jpg

 

51171237685360822433_thumb.jpg

 

89174594068396522740_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat belka z Obrazka 1, Obrazka 2 i Obrazka 5 informująca o dostępności napisów dla niesłyszących i belka z nazwą aktualnie emitowanej audycji prawa nie łamią.

 

Jeśli chodzi o belkę z informacją o dostępności napisów dla niesłyszących to w sumie należy się cieszyć, że wrzucają na obraz tylko tę belkę, zresztą przezroczystą i wyświetlaną tylko przez kilka sekund na początku audycji i po reklamach, a nie np. wgrywają te napisy dla niesłyszących fizycznie w obraz przez cały czas audycji, tak jak to bezmyślnie robią TV6 i kanały Pulsu. Uważam, że ta belka jest potrzebna, gdyż dzięki niej więcej osób z dysfunkcją słuchu będzie wiedziało o możliwości włączenia udogodnienia, a jednocześnie nie jest ona zbyt dokuczliwa z uwagi na krótki czas jej wyświetlania.

 

Natomiast jeśli chodzi o belkę z tytułem aktualnie emitowanej audycji, to tak samo nie łamie ona prawa i jest nie jest bardzo dokuczliwa z uwagi na przezroczystość i przede wszystkim krótki czas jej wyświetlania, jednak uważam, że nie powinni jej wyświetlać, gdyż jest to zbędne zaśmiecanie ekranu i robienie z widzów dеbili. Nazwa aktualnie emitowanej audycji znajduje się w EPG, a po za tym Świat według Kiepskich to audycja emitowana od 14 lat i każdy kto ogląda telewizję widząc dowolny kadr z serialu od razu skapnie się, że to ta audycja.

 

Te wspomniane wyżej belki są małym problemem. Największym problemem są belki wyświetlane non stop. Przykładem mogą być takie audycje jak: Uwaga!, Dlaczego ja?, Trudne sprawy, Pamiętnika z wakacji, Nieprawdopodobne a jednak, Zdrady, Ukryta prawda, Wiadomości, Teleexpress, Panorama, Galileo, Galileo Extra, Express popołudniowy.

9icb.png

Te wyświetlane non stop na ekranie belki to bardzo poważny problem. Bardzo pogarszają warunki do oglądania. Powinno się tego zakazać! Jednak taki zapis prawny powinien być inteligentnie napisany. Na przykład zapis, że "podczas emisji audycji zabrania się wyświetlania na ekranie jej nazwy przez cały czas trwania emisji" nie byłby zbyt mądry. Należy zauważyć, że np. podczas Trudnych spraw belka z nazwą aktualnie emitowanej audycji jest wyświetlana przez większość czasu emisji, ale nie przez cały czas, bo podczas czołówki i napisów końcowych jej nie ma, a więc nie podpadałaby pod tak skonstruowany zapis. Jednocześnie nie można całkowicie zakazać wyświetlania na ekranie nazwy aktualnie emitowanej audycji, bo to byłby totalny absurd. Zastawiałem się jak ten zakaz inteligentnie napisać i wymyśliłem coś takiego: "podczas emisji audycji zabrania się wyświetlania na ekranie jej nazwy przez dłużej niż 25% czasu trwania emisji". Oprócz tego należałoby uwzględnić to, że część audycji ma już niestety wgrane te belki fizycznie w obraz i wprowadzenie powyższego zakazu spowodowałoby, że nie mogłyby być już więcej powtórnie emitowane. W związku z tym, ten zakaz nie powinien dotyczyć audycji wyprodukowanych przed datą jego wejścia w życie.

 

 

Co do belki w Obrazku 3 informującej o dostępności wersji HD, a także belki w Obrazku 6 informującej o dostępności materiału w Ipla, to tutaj nie jestem pewny czy to łamie prawo czy nie. Na pewno lepiej jakby te informacje nadawca przekazywał w formie plansz wraz z czytaniem lektora przed audycją i po. Nie zaśmiecałoby to wtedy ekranu, a być może tak przekazana informacja byłaby nawet skuteczniejsza.

 

Natomiast na pewno prawo łamią belki w Obrazku 4, gdyż informacje w nich zawarte są ewidentnymi ogłoszeniami nadawcy, a zgodnie z art. 16 ust. 4 pkt. 1 ogłoszenia nadawcy mogą być emitowane tylko pomiędzy audycjami. Po za tym są one zbędne, gdyż informacje o następnie emitowanych audycjach znajdują się w EPG. Natomiast nie uważam tego za duży problem, gdyż są one wyświetlane pod sam koniec audycji i tylko przez kilka sekund.

 

 

W sumie obecnie nie jest tak najgorzej. Kiedyś stosowanie belek autopromocyjnych nie było zakazane i nadawcy z biegiem czasu zaczynali być coraz bardziej bezczelni i coraz bardziej zaśmiecać ekran. Zaczęło się od belek wyświetlanych przez kilka sekund, a skończyło się na takich wyświetlanych non stop:

8jqv.png

źródło: TVPmaniak

 

stb.png

źródło: YouTube

 

To co wtedy zaczęli wyprawiać niektórzy nadawcy to po prostu była patologia! Na szczęście w końcu zostało to zakazane i dramat się skończył. Jednak zapisy ustawy nie są doskonałe, gdyż o ile zakaz zaśmiecania ekranu belkami autopromocyjnymi jest bardzo słuszny i godny najwyższej pochwały, to ograniczenie zapowiedzi emitowanych pomiędzy audycjami jest bezsensowne. Tego typu zapowiedzi nie ingerują w obraz audycji i co za tym idzie nikomu nie przeszkadzają. Skutkuje to bezsensownymi audycjami w stylu Programator TVN. Zapisy powinny zostać przeredagowane - zaśmiecanie ekranu belkami autopromocyjnymi powinno być oczywiście nadal zakazane, zaś zapowiedzi emitowane pomiędzy audycjami dozwolone.

 

 

Współcześnie największym problemem polskiej telewizji są wyświetlane non stop na ekranie oznaczenia wiekowe. Znaki te zaśmiecają ekran, a na domiar złego są bardzo natarczywe - jest to spowodowane tym, że są kolorowe i jednocześnie przy tym najczęściej tylko minimalnie przezroczyste. Zwracają na siebie zbyt dużo uwagi, co może powodować problemy w pełnym skoncentrowaniu się na treści audycji. Koszmar! W erze telewizji cyfrowej informacja o zalecanym minimalnym wieku widza powinno się przekazywać głównie za pomocą EPG, zaś na ekranie znak powinien być wyświetlany przez maksymalnie kilkanaście sekund na początku audycji i po reklamach, lub w formie planszy wraz z czytaniem lektora przed audycją. Tak jest w bardzo wielu państwach na świecie i tak powinno być również u nas w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem jeszcze większym telewizyjnym sadystą - zakazałbym umieszczania i emitowania CZEGOKOLWIEK podczas trwania programów - oczywiście z wyjątkami i dodatkami:

- logo programu półprzeźroczyste (czyli de facto przejrzystość od 50% do 100%) umiejscowione nie dalej niż 20px od brzegów obrazu

- oczywiście dozwolone są podpisy osoby wypowiadającej się w programach informacyjnych

- dozwolona belka lub belki informacyjne i zegar (zajmujące maks 20% wysokości na dole ekranu) w trakcie programów informacyjnych (np. podczas wiadomości, czy prawie zawsze na kanale informacyjnym), a także w programach które wymagają udziału widza (takimi programami są np. szkło kontaktowe - smsy i nr telefonu, must be the music - głosowanie smsowe, itd.). jeśli już ta belka jest, możliwe jest dodanie oh ah upgragnionej informacji że to np. "szkło kontaktowe".

- zakaz przerywania programów (i filmów, i seriali) reklamami, spotami, przerywnikami, autopromocjami itd.

- nakaz dodawania oznaczeń wiekowych do EPG, informacje o audiodeskrypcji można sobie pominąć - jak ktoś tego potrzebuje to na 99% sobie ustawił telewizor / dekoder aby audiodeskrypcja była zawsze włączona

- informacje dla epileptyków, niedosłyszących, o wulgarnych lub kontrowersyjnych treściach lub o lokowaniu produktu (itd.) można wyemitować przed programem (jak np. na Discovery) z lektorem

- ustalenie łącznego czasu na reklamę, autopromocję lub informację nadawcy na 15 min/godzinę.

 

Słowem wy[beep]e tych wszystkich niepotrzebnych [beep]ół. Przeciętnego widza przeważnie nie obchodzi czy w programie jest reklama flaków z olejem czy kremu z biedronek, a już zupełnie nie potrzebuje walącego po gałach biało-pomarańczowego kwadrata o tym że jutro jest powtórka - zwłaszcza gdy o 3 nad ranem ogląda horror w którym ktoś o 2 w nocy kogoś goni w ciemności. No litości.

 

Niektóre z pomysłów KRRiT to robienie z ludzi [beep]ów, idiotów i [beep]i. Każdy zdrowy na umyśle człowiek WIE (a wariatowi to nawet bilboard nie pomoże), że zażywanie jakichkolwiek leków powinno się odbywać ze zdrowym rozsądkiem (czyli: czytaj ulotke jak nie znasz) a w przypadku wątpliwości: lekarz rodzinny lub przynajmniej aptekarz. Ale nie, co reklama z maścią od [beep] i na nogi, to trzeba słuchać że: przed użyciem przeczytaj ulotke und fragen sie ihren arzt oder apotheker. I tak 10 razy w ciągu 15 minut. Rzygnąć można i się rozchorować oraz dostać ostrej kurrrw... Oops, chciałem napisać: zespołu nerwicy. I kto mi da odszkodowanie za stracone nerwy i rozbity słoik z marmoladą? KRRiT?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy zdrowy na umyśle człowiek WIE (a wariatowi to nawet bilboard nie pomoże), że zażywanie jakichkolwiek leków powinno się odbywać ze zdrowym rozsądkiem (czyli: czytaj ulotke jak nie znasz) a w przypadku wątpliwości: lekarz rodzinny lub przynajmniej aptekarz. Ale nie, co reklama z maścią od [beep] i na nogi, to trzeba słuchać że: przed użyciem przeczytaj ulotke und fragen sie ihren arzt oder apotheker

Niemcy są jeszcze restrykcyjniejsi, swoje "Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker" każą wyświetlać poza spotem, na jednolitym, szarym tle (według mnie to wiele czytelniejsze rozwiązanie). Po wprowadzeniu obowiązkowych ulotek w 1992 roku 40% konsumentów twierdziła, że są one za długie; 20 - źle zrozumiane, 17 - posiadają zbyt małą czcionkę i właśnie tymi opiniami było podyktowane wyświetlanie wskazanego przeze mnie zdania. No i jeżeli masz jechać po kimś, to dobrze sprawdź adresata, bo u nas regulacją napisu "Przed użyciem..." zajmuje się Ministerstwo Zdrowia:

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA ZDROWIA

z dnia 21 listopada 2008 r.

w sprawie reklamy produktów leczniczych

 

Rzodział drugi, artykuł 7, ustęp 1:

Reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości w formie audiowizualnej, poza danymi określonymi w § 6 ust. 1, zawiera ostrzeżenie o następującej treści: „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”.

http://www.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=q491&ms=383&ml=pl&mi=383&mx=0&mt=&my=596&ma=011776

 

 

zakaz przerywania programów (i filmów, i seriali) reklamami, spotami, przerywnikami, autopromocjami itd.

Rozumiem, że planujesz wydłużenie przerw pomiędzy programami. Chyba, że liczysz na jeszcze większy kryzys reklamy telewizyjnej...

 

ustalenie łącznego czasu na reklamę, autopromocję lub informację nadawcy na 15 min/godzinę.

W rzeczywistości to będzie 15 minut reklam na godzinę. Nadawcy znowu wcisną autopromocję jako jakieś "programatory" czy inne "do zobaczenia w Dwójce", czyli będzie to w pełni wartościowa, niezależna audycja. Ciekawe, jak tej praktyki zabronimy.

 

logo programu półprzeźroczyste (czyli de facto przejrzystość od 50% do 100%) umiejscowione nie dalej niż 20px od brzegów obrazu

Spójrzmy. Na podstawie screenu zamieszczonego przez Salarierego (i przeskalowanego do standardowej rozdzielczości SD 720x576) nałożyłem Twój margines 20 pikseli od krawędzi obrazu jaśniejszym kolorem:

qnji.jpg

Twoja propozycja nie spełnia zasad safe-area, czyli jest niezgodna ze sztuką realizowania audycji w TV:

7g6g.jpg

Czerwone pole to obszar, gdzie nie można umieszczać żadnych ważnych informacji, bo mogą zostać obcięte. Uwierz, nie ma nic bardziej denerwującego, niż oglądanie połowy logotypu na ekranie, bo nadawca nie pomyślał o safe area.

 

Twój pomysł to także fizyczna likwidacja safe mode. Dlaczego?

 

Salarieri - wykonujesz ogrom syzyfowej pracy. Nie kusiło Cię kiedyś sformalizowanie grupy chcącej uporządkować sprawy oznaczeń wiekowych, przezroczystości logo i innych? Chociażby poprzez fanpage na Facebooku, nie mówiąc o stowarzyszeniu. Obecnie Twoje działania idą na marne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jeżeli masz jechać po kimś, to dobrze sprawdź adresata, bo u nas regulacją napisu "Przed użyciem..." zajmuje się Ministerstwo Zdrowia

No w sumie tego nie sprawdziłem, przyjmuje do wiadomości.

 

zakaz przerywania programów (i filmów, i seriali) reklamami, spotami, przerywnikami, autopromocjami itd.

Rozumiem, że planujesz wydłużenie przerw pomiędzy programami. Chyba, że liczysz na jeszcze większy kryzys reklamy telewizyjnej...

Może być i wydłużenie - byle nie przerywać programów. W tych 15 minutach miałoby być wszystko co nie jest programem. I nie sądzę że grozi nam jakiś kryzys reklamy, reklama kwitnie przecież. Jest jej coraz więcej i jest coraz bardziej natarczywa. Jeśli kryzysem ma być zmniejszenie czasu reklamowego i zwiększenie ceny czasu antenowego (to przecież konsekwencja) - to jak ma coś grozić? ;p

 

ustalenie łącznego czasu na reklamę, autopromocję lub informację nadawcy na 15 min/godzinę.

W rzeczywistości to będzie 15 minut reklam na godzinę. Nadawcy znowu wcisną autopromocję jako jakieś "programatory" czy inne "do zobaczenia w Dwójce", czyli będzie to w pełni wartościowa, niezależna audycja. Ciekawe, jak tej praktyki zabronimy.

Można to załatwić jednym zdaniem coś w stylu "Każdy materiał audiowizualny informujący o przyszłych audycjach stacji podlega pod autopromocję.".

 

logo programu półprzeźroczyste (czyli de facto przejrzystość od 50% do 100%) umiejscowione nie dalej niż 20px od brzegów obrazu
Spójrzmy. Na podstawie screenu [...] Twoja propozycja nie spełnia zasad safe-area, czyli jest niezgodna ze sztuką realizowania audycji w TV [...] Twój pomysł to także fizyczna likwidacja safe mode. Dlaczego?

Daj spokój, pracuje w TV, a co to jest overscan to wiem jeszcze z czasów C64 i Amigi ;]

Safe-area powstało w czasach gdy miłościwie wszechpanującymi standardami były PAL, SECAM i NTSC a telewizory miały kineskopy i zaokrąglone brzegi. Dzisiaj panującym standardem jest cyfrowy przekaz głównie w 16:9 i cyfrowe telewizory które nic z obrazu nie urywają - a maksymalnie po 2-5px (z każdej strony) przy włączonym trybie "wypełnij obrazem" lub "dopasuj do ekranu".

 

Safe-area w obecnym kształcie to przeżytek taki sam jak kamery Video8 czy SVHS. Mamy XXI wiek. Dzisiaj safe-area w zupełności mogłoby mieć nawet 10px i powinno być dobrze. Oczywiście pozostaje sprawa starych telewizorów, ale tutaj nastaje pytanie: więc ile mamy je hołubić? Może już te 10 lat starczy, co?

Stare pieniądze sie wycofuje, stare samochody też, wszystko inne co stare traci gwarancje i jest traktowane jako produkt 3 kategorii - dlaczego dla starych kineskopowych telewizorów mamy robić wyjątek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...