Skocz do zawartości

Format obrazu 16:9


Spektrum
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tak, cyfrowego, bo w większości był obraz TVP Sport.

Wyglądało to więc mniej więcej tak:

 

http://img514.imageshack.us/img514/2488 ... 009073.jpg

 

Ale w 2 było też i tak:

http://img215.imageshack.us/img215/2488 ... 009073.jpg

 

Zastanawia mnie to, że nikt nie zainteresuje się zniekształceniami. Tak jakby nikomu to nie przeszkadzało. Wiele wysiłku właściciele tych tv nie musieliby włożyć w prawidłową konfigurację. Jeśli jednak były to ogródki piwne to po kilku browarach format i tak nie ma znaczenia. ;)

 

U mnie w kablówce wszystkie kanały, które nadają w 16:9 wyglądają tak jak na 2gim obrazku. Przykre, ale nikomu nie chce się tego zmieniać. Koszmarnie to wygląda zarówno na telewizorach 4:3 jak i 16:9..

Jeśli kablówka jest analogowa, to tak jak pisał wcześniej polko, taki prosty pan&scan może być uzasadniony. Zapewne większość osób w Twojej kablówce ma tv crt o niewielkich przekątnych, na których obraz z takiego np tvn24 byłby słabo widoczny. Co za tym idzie niepotrzebnie męczyłby wzrok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od tego jaki sprzęt ma kablówka w stacji czołowej i jakim dysponuje źródłem sygnału.Normalnie wss rozwiązuje problem a sprzęt w zależności od konfiguracji wie jak przeskalować obraz. W analog jeśli dostaną 16:9 idzie letterbox a w cyfrę direct.Zniekształcenia obrazu wynikają z tego, że kolejne elementy sieci cyfrowej tracą informacje o wss albo nie potrafią skalować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous
U mnie w kablówce wszystkie kanały, które nadają w 16:9 wyglądają tak jak na 2gim obrazku. Przykre, ale nikomu nie chce się tego zmieniać. Koszmarnie to wygląda zarówno na telewizorach 4:3 jak i 16:9..

Jeśli kablówka jest analogowa, to tak jak pisał wcześniej polko, taki prosty pan&scan może być uzasadniony. Zapewne większość osób w Twojej kablówce ma tv crt o niewielkich przekątnych, na których obraz z takiego np tvn24 byłby słabo widoczny. Co za tym idzie niepotrzebnie męczyłby wzrok.

 

W końcu jakiś konstruktywny wniosek ;)

Myślę, że obcinanie boków obrazu w analogowych kablówkach jest najbardziej uczciwe z prostego powodu. Posiadacze zwykłych telewizorów dzięki temu nic nie tracą, a posiadacze płaskich także nic nie tracą - co najwyżej nic nie zyskują.

W przypadku letterboxa posiadacze kineskopowych telewizorów tracą bardzo dużo, bo 1/3 ekranu którą wypełniają czarne pasy. Posiadacze płaskich co prawda zyskują, ale chyba niewiele, bo jakość kanałów analogowych na tego typu odbiornikach i tak jest b. kiepska, a jeśli jeszcze obetnie się tą 1/3 obrazu, żeby zlikwidować czarne pasy, to chyba już w ogóle nic nie widać. Aczkolwiek nie wiem do końca jak to jest, bo osobiście nie znam nikogo, kto miałby tego typu telewizor. I jakoś nie słyszałem, żeby ktoś bardzo cierpiał z powodu jego braku ;)

 

To już rolą nadawców powinno być, żeby umożliwić kadrowanie obrazu, tak jak robi to Polsat na kanałach tematycznych, Canal+, czy nawet TVP, szkoda, że tylko na niszowym TVP Sport. W Wielkiej Brytanii prawie wszystkie kanały nadają z safe area, nawet te z telezakupami i sekstelefonami. Co więcej, nawet reklamy są nagrywane w takim formacie. I chyba nikomu to nie przeszkadza. Obcinanie obrazu jak na zdjęciu 2 myślę nie jest do przyjęcia przez nikogo... Z kolei rolą kablówek powinno być, żeby tą możliwość wykorzystać. Szkoda, że o tym, w jakim formacie nadawane są kanały w kablówce decyduje tylko to, jaki odbiornik posiada akurat u siebie w domu jej operator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku letterboxa posiadacze kineskopowych telewizorów tracą bardzo dużo, bo 1/3 ekranu którą wypełniają czarne pasy. Posiadacze płaskich co prawda zyskują, ale chyba niewiele, bo jakość kanałów analogowych na tego typu odbiornikach i tak jest b. kiepska, a jeśli jeszcze obetnie się tą 1/3 obrazu, żeby zlikwidować czarne pasy, to chyba już w ogóle nic nie widać. Aczkolwiek nie wiem do końca jak to jest, bo osobiście nie znam nikogo, kto miałby tego typu telewizor. I jakoś nie słyszałem, żeby ktoś bardzo cierpiał z powodu jego braku ;)

 

Nie jest aż tak źle;). Dużych różnic na tv wyposażonych w przyzwoitą elektronikę nie widać. Spore znaczenie ma w tym przypadku zmiana wielkości ekranu. Jeśli na starym tv, który miał 21 cali oglądaliśmy jakiś kanał w letterboxie, to na panoramicznym ekranie 32 cale, wszystko będzie około 4 razy większe. Przy jakości jaką prezentują polskie kanały prawdopodobnie będzie to widoczne. Dochodzą do tego ponadto wady technologiczne samych paneli, które jednak są coraz mniej dostrzegalne. Druga sprawa, może nawet ważniejsza, to brak kalibracji nowych telewizorów. Seryjnie otrzymujemy tv z ustawionymi na maks jasnością, podświetleniem, kontrastem itd. Na to się patrzeć nie da, a jednak i tak większość osób (wnioskuję po wcześniejszych postach) pewnie nie zajrzała nigdy do ustawień, żeby przeprowadzić, minimum, prowizoryczną kalibrację. Różnice będą spore. Jednak moim zdaniem i tak te telewizory mają sporo zalet. Szybko da się do nich przyzwyczaić. Zresztą do każdego nowego ekranu, na który patrzymy często, trzeba się przyzwyczaić. Ja po prawie dziesięcio letnim korzystaniu z monitora LCD mam olbrzymie problemy, żeby przynajmniej godzinę wysiedzieć przed monitorem z kineskopem. Obraz tam wydaje się niestabilny, szczypią oczy i boli głowa ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wszystkie telewizory LCD są takie wspaniałe. Wystarczy, że niektóre z nich będą posiadały tanie przetworniki analogowo-cyfrowe i proste filtry usuwania przeplotu. Jeżeli telewizor kineskopowy wyswietli obraz 533x576i50, to LCD może to ograniczyć do 533x432p25 i dodatkowo obciąć boki do 480x390p25, co oznacza, że możemy stracić nawet do 40% jakości obrazu. Podobnie zresztą zachowują się tanie karty telewizyjne, po których obraz pozostawia wiele do życzenia.

 

Porządny telewizor LCD będzie posiadał czułą głowicę, dobrze przetworniki, wydajny procesor i zaawansowany filtr przeplotu, po którym nie zauważymy spadku jakości.

---

Uważam iż wszystkie kanały w niskiej rozdzielczości powinny być nadawane w safe-mode, a analogowo w 4:3. Równie dobrze można wprowadzić standard PALplus, który jednocześnie przesyła obraz w letterbox i anamorficzny w ukrytych liniach. Niestety nie wszystkie telewizory posiadają dekoder PALplus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku letterboxa posiadacze kineskopowych telewizorów tracą bardzo dużo, bo 1/3 ekranu którą wypełniają czarne pasy.

Zależy jak na to spojrzeć.

Jak dla mnie posiadacze takich telewizorów niczego nie tracą a zyskują. Zyskują większy kadr filmu a nie ucięty do 4:3. Nawet kiedy miałem telewizor 4:3 polowałem np. na Canal+ Film na filmy w 16:9 (kiedy ten format dopiero pomału wchodził do tego kanału i tylko pojedyncze filmy były tak nadawane) i cieszyłem się że mogę zobaczyć więcej kadru filmu a nie wszystko poobcinane do formatu 4:3.

Teraz mając telewizor lcd z formatem ekranu 16:9 też często poluje na film w rozdzielczości kinowej. Mam wtedy co prawda czarne pasy na górze i dole ekranu ale cieszę się że widzę jeszcze więcej niż przy 16:9.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ostatnio podglądałem transmisje z mundialu w kilkunastu ogródkach piwnych - w 95% obraz był spłaszczony do letterboxa (wszędzie płaskie telewizory) :roll:

Ja bym użył nawet wartości 98% ;) Też robiłem takie małe rozeznanie w trakcie mundialu (prywatne domy, sklepy, dystrybutorzy itd.) i poziom "wiedzy" wśród ludzi mnie zaskoczył. Nie zwracają na to uwagi - mało tego - gdy byłem na paru meczach poza domem i sam przestawiłem format z letterboksa na 16/9, to usłyszałem wręcz krzyki oburzenia :)

Niedawno w moim mieście otworzyli oddział Media Markt i nareszcie wszystko jest tak, jak trzeba. Bo w Euro, Partner czy Media Expert na zdecydowanej większości paneli leci nie dość że kanał SD, to jeszcze z pasami - jak to wyglądało na wystawce Sony 52" pisać nie będę :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie wiedza na temat telewizji (od strony technicznej) u przeciętnego widza jest niewielka.

 

Do tego dochodzą jeszcze pułapki zastawiane przez producentów sprzętu tv.

Niby każdy telewizor panoramiczny ma możliwość przełączania między AUTO, 4:3, 16:9, ZOOM, itd. itp., ale czasami niby ten sam tryb (np. ZOOM) wygląda różnie na telewizorach różnych producentów.

Jeszcze większe zamieszanie jest wśród odbiorników tv-sat. Też niby w każdym jest możliwość ustawienia rodzaju telewizora (4:3 lub 16:9) oraz dopasowania formatu (LetterBox, Pan@Scan lub Ignore), ale każdy kto "przesiadał się" np. z Globo na Fergusona (lub w drugą stronę) zauważył, że przy identycznym ustawieniu odbiorników tv-sat efekt na ekranie telewizora bywa różny.

Jednak trzeba małe coś niecoś wiedzieć na ten temat, aby dobrze/poprawnie dokonać ustawień. Jest to o tyle istotne, że często ustawienia domyślne (fabryczne) w odbiornikach tv-sat nie są zbyt szczęśliwe! Przy nieskorygowanym domyślnym ustawieniu 4:3 Pan&Scan w odbiorniku tv-sat, właściciel telewizora panoramicznego, który wyzoomował sobie obraz w tv aby mieć poprawne proporcje z orginalnego obrazu 16:9

2010072101.jpg

zostaje mu coś takiego

2010072102.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

AXN, Fox Life dzięki uruchomieniu wersji HD już rezygnują z formatu 4:3. Nie jest to co prawda prawdziwy format panoramiczny, a tylko letterbox, ale wreszcie seriale nie są wykastrowane z części kadru. Myślę, że pozostałe serialowe stacje CC, Universal, SciFi i reszta od NBC wkrótce też pójdą w tym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Wytłumaczcie mi jedną rzecz. Dlaczego Polsat, TVN i TVP1 swoje główne dzienniki nagrywa w formacie 4:3?

Chyba lepiej już mieć czarne pasy na górze i dole ekranu na starym telewizorku, niż po bokach i to takie znacznie szersze już na LCD, bądź oglądać opasłe gęby jeśli ktoś woli.

Poza tym uważam iż powinno się wspierać nowy standard, a nie kineskopowy. Jak dla mnie paranoją jest, że jeden program leci w 4:3, a drugi w 16:9. Pomijam już starsze audycje/filmy nagrane w 4:3, bo tu niewiele można wskurać.

TVP info to już w ogóle przechodzi same siebie: studio 16:9, a materiały w 4:3. Zresztą jakieś dziwne to 16:9 mają skoro logo jest nad obrazem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz na myśli TVN HD i Polsat News/HD ? Bo na głównych masz swoje 4:3 (przynajmniej w CP)

W DVB-T nadawany jest TVN w formacie 16/9.

większość widzów posiada starsze telewizory z ekranem 4:3

Taka jest prawda. LCD i plazma to zdecydowana mniejszość. Nadawcy mają jeszcze resztki rozumu, więc robią 4:3 Pan&Scan. Gdyby nie to wstrętne, obrzydliwe, ohydne i szkodliwe 16/9, bez zabiegów by się obyło. Byłoby więcej środków na inwestycje. A oni jednak wolą wydawać kasę na obsługę techniczną w zakresie formatu nadawania. Czy to nie jest śmieszne i żałosne zarazem?

Za kilka lat lobby nadawców wraz z kartelem producenckim wprowadzi 21/9 i będzie zmuszać widzów do zakupu nowego sprzętu. Wtedy też będziesz piać z zachwytu i w zębach pieniądze na nowy telewizor nieść ludu ciemny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...