Skocz do zawartości

Polskie Radio


Palikot
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Na Wyspach są dwie stacje gadane,BBC 4 z ponad 12% udziałem w rynku,to taka nasza jedynka z lat 90 oraz BBC WS odpowiednik PR 24.Jedynka traci od wielu lat ponieważ stała się takim radiem dla nikogo,dlatego też powinna wrócić z formułą z lat 90 kiedy to miała bardzo dobre wyniki będąc radiem z większym udziałem słowa niż obecnie.

Edytowane przez 1982misiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konkretnie co byś zrobił? Bo mnie to zaintrygowało. Bo otwierać drzwi, okna, rewolucja- no to hasła. 

Skoro Jedynka w zastraszającym tempie traci słuchaczy (i trudno to powiązać z narracją kolejnych rządów, gdyż odpływ słuchaczy jest od wielu lat), to trzeba się zastanowić, czy słuchacze oczekują jeszcze takich pozycji, jak np. Lato z radiem, 4PR (i dętych tematów tam poruszanych), Sygnały dnia (w obecnej formule również tracą słuchaczy i to bardzo szybko), czy Muzyczna Jedynka. To są trzony programu i od tego zmiany należałoby zacząć. Może warto by też przyjrzeć się autorom niektórych audycji i skończyć z zasadą "legenda", "pracuje 30 lat, więc należy mu się", itp.. Ściągnięto duet z Wawy, który mógłby wprowadzić jakiś dynamizm i nową jakość, ale przestraszono się większych zmian przed oporem właśnie tych starych skostniałych układów (obawiano się oporu pracowników i awantury).

 

Jedynka musi najpierw zdefiniować konkretnie grupę docelową i skupić się właśnie na niej. Teraz to stacja "dla każdego coś miłego". Od muzyki tanecznej po ludową, od słowa do muzyki, od rozrywki SMS-owej do teatru i sztuki, od mszy do feministek (za Dąbrowy). Mój wykładowca na studiach mówił zawsze, że "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Zgadzam się z tym.

 

Nie napiszę Ci o szczegółach, bo nie uważam się za eksperta, są ludzie, którzy znają się na tym i biorą za to grube pieniądze. 

 

Zmiany trzeba robić odważnie. Mówiono, że np. bez Tomasza Zimocha Jedynka nie będzie już taka sama. A gdzie dzisiaj jest Tomasz Zimoch? Ktoś się o niego bił?

 

Włączcie np. Radio Romania Actualitati i porównajcie z Jedynką. Albo Radio Olsztyn, które cieszy się jedną z najlepszych słuchalności spośród stacji Audytorium 17. Dowiecie się wtedy czego mniej więcej oczekuje dzisiejszych słuchacz. Na pewno nie formuł z lat '70 i '80. 

(...)powinna wrócić z formułą z lat 90 kiedy to miała bardzo dobre wyniki będąc radiem z większym udziałem słowa niż obecnie.

Już wtedy tracili słuchalność na rzecz RMF FM i Radia ZET. Wysoka słuchalność spowodowana była - poza innymi oczekiwaniami słuchaczy - znacznie mniejszą konkurencyjnością.

Tylko oczywiście radykalne zmiany spotkają się z radykalnym oporem zespołu, który uważa stację za swoją własność. Z tym zderzyła się Prezes Stanisławczyk, z tym samym zderzyła się Paulina Stolarek-Marat w Trójce.

Warto też wspomnieć o Laskowskim w Trójce. Zanim przyszedł Trójka również traciła słuchaczy, zupełnie jak dzisiaj Jedynka. Zrewolucjonizował antenę i po spadku spowodowanym radykalnymi zmianami już po roku słuchalność zaczęła powoli rosnąć. Do dzisiaj niektóre pozycje i formaty wtedy wprowadzone są obecne na antenie i cieszą się popularnością wśród słuchaczy (np. Za a nawet przeciw, Kub Trójki, Program alternatywny, czy Magazyn bardzo kulturalny)

Niedawno do Radia Kierowców wzięto nową młodą osobę - od razu słuchacze docenili nową jakość. Debaty medyczne o raku prostaty i zatwardzeniu na pewno nie zmienią obecnego trendu. Trudno mi też dzisiaj sobie wyobrazić np. zamierających przy radioodbiornikach kapitanów kutrów rybackich w czasie prognozy pogody dla nich. Kto dzisiaj - w dobie internetu - tego słucha?

Oczywiście przy rewolucji będzie tak, że podniesie się larum, a wyrzucone "gwiazdy" pójdą na skargę do Agory i Newsweeka. 

Edytowane przez jaszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro Jedynka w zastraszającym tempie traci słuchaczy (i trudno to powiązać z narracją kolejnych rządów, gdyż odpływ słuchaczy jest od wielu lat), to trzeba się zastanowić, czy słuchacze oczekują jeszcze takich pozycji, jak np. Lato z radiem, 4PR (i dętych tematów tam poruszanych), Sygnały dnia (w obecnej formule również tracą słuchaczy i to bardzo szybko), czy Muzyczna Jedynka. To są trzony programu i od tego zmiany należałoby zacząć. Może warto by też przyjrzeć się autorom niektórych audycji i skończyć z zasadą "legenda", "pracuje 30 lat, więc należy mu się", itp.. Ściągnięto duet z Wawy, który mógłby wprowadzić jakiś dynamizm i nową jakość, ale przestraszono się większych zmian przed oporem właśnie tych starych skostniałych układów (obawiano się oporu pracowników i awantury).

 

Jedynka musi najpierw zdefiniować konkretnie grupę docelową i skupić się właśnie na niej. Teraz to stacja "dla każdego coś miłego". Od muzyki tanecznej po ludową, od słowa do muzyki, od rozrywki SMS-owej do teatru i sztuki, od mszy do feministek (za Dąbrowy). Mój wykładowca na studiach mówił zawsze, że "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Zgadzam się z tym.

 

Nie napiszę Ci o szczegółach, bo nie uważam się za eksperta, są ludzie, którzy znają się na tym i biorą za to grube pieniądze. 

 

Zmiany trzeba robić odważnie. Mówiono, że np. bez Tomasza Zimocha Jedynka nie będzie już taka sama. A gdzie dzisiaj jest Tomasz Zimoch? Ktoś się o niego bił?

 

Włączcie np. Radio Romania Actualitati i porównajcie z Jedynką. Albo Radio Olsztyn, które cieszy się jedną z najlepszych słuchalności spośród stacji Audytorium 17. Dowiecie się wtedy czego mniej więcej oczekuje dzisiejszych słuchacz. Na pewno nie formuł z lat '70 i '80. 

Już wtedy tracili słuchalność na rzecz RMF FM i Radia ZET. Wysoka słuchalność spowodowana była - poza innymi oczekiwaniami słuchaczy - znacznie mniejszą konkurencyjnością.

Tylko oczywiście radykalne zmiany spotkają się z radykalnym oporem zespołu, który uważa stację za swoją własność. Z tym zderzyła się Prezes Stanisławczyk, z tym samym zderzyła się Paulina Stolarek-Marat w Trójce.

Warto też wspomnieć o Laskowskim w Trójce. Zanim przyszedł Trójka również traciła słuchaczy, zupełnie jak dzisiaj Jedynka. Zrewolucjonizował antenę i po spadku spowodowanym radykalnymi zmianami już po roku słuchalność zaczęła powoli rosnąć. Do dzisiaj niektóre pozycje i formaty wtedy wprowadzone są obecne na antenie i cieszą się popularnością wśród słuchaczy (np. Za a nawet przeciw, Kub Trójki, Program alternatywny, czy Magazyn bardzo kulturalny)

Niedawno do Radia Kierowców wzięto nową młodą osobę - od razu słuchacze docenili nową jakość. Debaty medyczne o raku prostaty i zatwardzeniu na pewno nie zmienią obecnego trendu. Trudno mi też dzisiaj sobie wyobrazić np. zamierających przy radioodbiornikach kapitanów kutrów rybackich w czasie prognozy pogody dla nich. Kto dzisiaj - w dobie internetu - tego słucha?

Oczywiście przy rewolucji będzie tak, że podniesie się larum, a wyrzucone "gwiazdy" pójdą na skargę do Agory i Newsweeka. 

Ta większość nie powinna być wyznacznikiem, wolę radio na poziomie niż kolejne radio dla idiotów. PR to misja ,a PR to prawdziwe medium publiczne  z prawdziwego zdarzenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udział wszystkich stacji Polskiego Radia na poziomie łącznie powiedzmy 10% to nie żadna misja. Tą jest gdzie prezentować. Publiczny nadawca potrzebuje wiodącej anteny, która skutecznie zawalczyłaby o słuchaczy niekoniecznie oczekującej teatru, opery i klasyki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie broni im słuchać?. Zaprzeczasz sam sobie- z jednej strony mówisz,żeby nie robić radia dla wszystkich, by po chwili mówić,żeby robić dla wszystkich , bo płacą abonament. Tylko po pierwsze - nie wszyscy płacą, bo są grupy ustawowo zwolnione, po drugie i tak mało kto płaci. Po trzecie primo- czy oglądasz wszystkie kanały za które płacisz operatorowi- nie. 

Edytowane przez wislok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam, że nie da się zaspokoić gustów wszystkich słuchaczy na jednej antenie. Część stacji komercyjnych i kościelnych zresztą też realizuje misję. Chociażby poranne pasma Radia Złote Przeboje  czy Radio Eska z Zamościa są na wysokim poziomie. 

 

Osobiście częściej u mnie gra PR24 niż Jedynka.

Edytowane przez tomekjot
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jaszek 

Rewolucja Laskowskiego to nie było nic innego jak komercjalizacja.Nie jest sztuką poprawienie wyników słuchalności poprzez komercjalizację,tak to każdy potrafi no może prawie każdy.Podobnie jak wspomniane Radio Olsztyn,które poszło w komerchę i od razu wzrosła słuchalność,nie wspominając o Radiu Szczecin.Właśnie o to chodzi by PR brało wzorce z zagranicznych radiofonii publicznych a nie z komercji.Bo gdyby patrzeć na to czego oczekuje słuchacz to wszystkie anteny PR musiałyby nadawać papkę w stylu RMF albo Disco-polo.

Edytowane przez 1982misiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie broni im słuchać?. Zaprzeczasz sam sobie- z jednej strony mówisz,żeby nie robić radia dla wszystkich, by po chwili mówić,żeby robić dla wszystkich , bo płacą abonament. Tylko po pierwsze - nie wszyscy płacą, bo są grupy ustawowo zwolnione, po drugie i tak mało kto płaci. Po trzecie primo- czy oglądasz wszystkie kanały za które płacisz operatorowi- nie. 

Czytaj ze zrozumieniem. Ofertę dla wszystkich powinno mieć Polskie Radio jako całość - nie jedna z anten, którą dzisiaj chce być Jedynka. Dzisiaj ponadto grupy docelowe stacji nachodzą na siebie. Jedynka oferuje publicystykę, której pełno w PR24 i muzykę autorską, której pełno w Trójce. To tylko przykłady. Stacje konkurują ze sobą, zamiast współpracować.

 

(...) Radio Olsztyn,które poszło w komerchę i od razu wzrosła słuchalnoś(...)

Akurat po ostatnim pójściu w komercję to im spadło (co jest pewnie przejściowe, gdyż następuje "wymiana" słuchaczy). Co do "komercji", to promowanie lokalnych artystów, wieczory z kulturą, autorskie audycje muzyczne, słuchowiska, sport live, poruszanie problemów mieszkańców regionu... trudno to nazwać komercją. Tu po prostu to pogodzono. W dzień coś dynamiczniejszego, a jak ktoś chce teatru i blues'a, to włączy radio wieczorem.

Zresztą Czeska ''Jedynka'', czyli CRo Radiozurnal też ma 10% słuchalności i jakoś nikt na to nie narzeka.

Nasza "Jedynka" w niektórych miastach ma już grubo poniżej 5% i trend spadkowy utrzymuje się. 

Ja uważam, że nie da się zaspokoić gustów wszystkich słuchaczy na jednej antenie.(...)

No właśnie, każdy niby to wie. A właśnie Jedynka stara się zaspokoić. Stacja stoi w ogromnym rozkroku. 

@jaszek 

Rewolucja Laskowskiego to nie było nic innego jak komercjalizacja.(...)

Za dużo powiedziane. Skoro to byłą taka komercjalizacja, to dlaczego zostawiono do dzisiaj część ówczesnych zmian?

Zawsze można zostawić tak jak jest - te same programy i tych samych ludzi. Wówczas Jedynkę wyprzedzi wkrótce nawet Radio Maryja. Stacja o. Rydzyka ma konkretną grupę docelową.

Edytowane przez jaszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie naiwne jest myślenie- odejdziemy od wszystkich lubianych przez słuchaczy "jedynki" audycji i odbudujemy oglądalność. Straci się starych słuchaczy nie zyska się nowych, bo oni już mają swoje stacje i audycje i nie ma powodu by nagle przerzucili się na jedynkę. Ponadto mówisz- jest PR24, tylko nie chcesz zauważyć,że ja nie mam PR24, czyli chcesz mnie pozbawić treści dla mnie w Polskim Radiu. To co proponujesz możemy przedyskutować gdy zasięg będzie identyczny wszystkich stacji PR. Dlaczego nie wspominasz o tym,że nie ma Polskiegoi Radia Sport. Moim zdaniem zrobienie stacji dla każdego jest nierealne, 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kończąc tę dyskusję, gdyż chyba pozostaniemy przy swoich zdaniach, napiszę na koniec jeszcze to, o czym mówiłem. Jedynka, niegdyś najpopularniejsza antena Polskiego Radia, traci słuchaczy, zaś Polskie Radio nie ma żadnego produktu, żeby tych słuchaczy zatrzymać. Przy obecnym stanie rzeczy udziały Polskiego Radia w rynku będą się po prostu kurczyły.

 

Za kilka lat, jeśli finansowanie mediów publicznych nie zostanie uregulowane jak należy, rynek zdominują stacje komercyjne, jeszcze bardziej niż dzisiaj. Wówczas, z powodu spadków wpływów z reklam i braku pieniędzy, i tak zostaniesz pozbawiony treści. Po prostu na tworzenie wartościowych programów ich nie będzie.

Edytowane przez jaszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedziałeś co polikwidować,ale w co dać w zamian, bo to jest istotniejsze nie napisałeś, w jaką stronę ma iść "Jedynka" - Czy to ma być drugie RMF FM, czyli właściwie radio playlista. Możemy porozmawiać konkretnie co zmienić w poszczególnych audycjach czy w pasmach,ale oczekuję konkretu. Mnie interesuje radio , w którym będę mógł się dowiedzieć co się dzieje w gospodarce, na świecie itd. 

Oczywiście przydał by się pewien dynamizm. Szkoda,że wywiadów politycznych nie przeprowadza ktoś pokroju Mazurka , który niemal z każdego wywiadu robi tak,że nim żyje się cały dzień. Uważam,że radiowa Jedynka" powinna postawić na większą intrerakcję z widzami , co świetnie sprawdza się w "Radiu Kierowców". Widziałbym Hyde Park polityczno- społeczny z komentarzami live widzów. "Lato z Radiem" czy "Cztery Pory roku" powinny poruszać kontrowersyjne tematy,a nie takie nijakie.. Trzeba wyzwolić emocje. Pamiętam słynną dyskusję K. Dąbrowy ze słuchaczami w sprawie tej akcji zainicjowanej przez ówczesnego Dyrektora PR1. Moim zdaniem powinno wrócić "Studio S-13" na stałe i stanowić dynamiczną relację z wydarzeń sportowych. Mają armię dziennikarzy w terenie,  zrobić relację jednocześnie z żużla, siatkówki, koszykówki, piłki nożnej. Także zapraszanie osób o odmiennych poglądach i żywa dyskusja. Widziałbym także program, gdzie niewygodne pytania zaproszonym gościom mogli by zadać słuchacze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedziałeś co polikwidować,ale w co dać w zamian, bo to jest istotniejsze nie napisałeś, w jaką stronę ma iść "Jedynka" (...)

Owszem - napisałem. Nie sugeruję wszystkiego likwidować, tylko rozsądnie to poukładać, definiując jednocześnie grupy docelowe poszczególnych stacji. Np. taki Jazz - grany jest w Jedynce, Dwójce, Trójce, Radiu Chopin i Radiu Dzieciom, jak również w wielu stacjach regionalnych. Powiedz mi jaki to ma sens? Albo zdarzało się, że jednocześnie w Jedynce i Trójce była równolegle transmisja sportowa. Programy religijne to samo - niemal równolegle w Jedynce, Trójce i stacjach Audytorium 17. Teatr w Jedynce, Dwójce i Trójce. Słuchowiska w Jedynce, Dwójce i Trójce. Rozmowy z politykami w tym samym czasie w Jedynce, Trójce, PR24 i w wielu stacjach regionalnych. Jak wiozę rano dzieci do szkoły, to często jest tak, że żadna stacja radiowa Polskiego Radia na UKF-ie nie oferuje mi muzyki, wszędzie jest to samo, czyli bełkot polityków, w tym samym czasie.

 

Serwisy drogowe również. Np. w niedzielne popołudnia lecą jednocześnie w Jedynce i Trójce. W dni powszednie lecą jednocześnie w Jedynce i w wielu stacjach regionalnych. 

 

Mogę bez końca wymieniać takie przykłady. Czy to ma sens? Nie można tego naprawdę poukładać?

 

- Jedynka - grupa docelowa 40+, muzyka retro i taneczna lat '70, '80 i '90, reportaże, sport LIVE, trochę publicystyki w poranku i po południu, wiadomości, programy religijne w weekendowe poranki, trochę o zdrowiu. Teatr, słuchowiska, muzykę ludową i inne tego typu rzeczy przenieść do PR2.

 

- Dwójka - teatr, słuchowiska, muzyka klasyczna, jazz, blues, muzyka ludowa, transmisje wydarzeń kulturalnych, literatura, sztuka, itp

 

- Trójka - grupa docelowa powiedzmy mniej więcej 25-45 lat, muzyka alternatywna, polska scena muzyczna, ambitniejsze światowe przeboje (LP3), rozrywka, programy z udziałem słuchaczy, wiadomości, brak polityki i publicystyki, transmisje koncertów, itp. Do tego autorskie audycje muzyczne. Sobotnie godzinne rozmowy z politykami, jak i te z ZD3, przenieść do Jedynki.  Kulturę i literaturę do PR2.

 

- PR24 - cała publicystyka, która nie wejdzie do PR1. Tu należałoby przenieść te wszystkie komunikaty o stanie wód, pogodzie dla rybaków, smogu, itp. Stację przenieść na fale długie.

(...) odbudujemy oglądalność. (...)

 

(..._)komentarzami live widzów. (...)

 

(...)większą intrerakcję z widzami(...)

Tak w ogóle to mam wątpliwości czy wiesz, o czym piszesz. Może nie zauważyłeś, ale piszemy o radiowej Jedynce.

Edytowane przez jaszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc na koniec odwrócę kota ogonem.Dlaczego BBC ma tak wysoką słuchalność i nikt tam nawet nie myśli o "odmładzaniu" anten? Wiadomości w BBC 4 to nawet jingli nie mają i nie są czytane przez młodych.Więc co? jednak można robić dobre publiczne radio jednocześnie przy wysokich "słupkach" nie idąc w komercję.

Edytowane przez 1982misiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem - napisałem. Nie sugeruję wszystkiego likwidować, tylko rozsądnie to poukładać, definiując jednocześnie grupy docelowe poszczególnych stacji. Np. taki Jazz - grany jest w Jedynce, Dwójce, Trójce, Radiu Chopin i Radiu Dzieciom, jak również w wielu stacjach regionalnych. Powiedz mi jaki to ma sens? Albo zdarzało się, że jednocześnie w Jedynce i Trójce była równolegle transmisja sportowa. Programy religijne to samo - niemal równolegle w Jedynce, Trójce i stacjach Audytorium 17. Teatr w Jedynce, Dwójce i Trójce. Słuchowiska w Jedynce, Dwójce i Trójce. Rozmowy z politykami w tym samym czasie w Jedynce, Trójce, PR24 i w wielu stacjach regionalnych. Jak wiozę rano dzieci do szkoły, to często jest tak, że żadna stacja radiowa Polskiego Radia na UKF-ie nie oferuje mi muzyki, wszędzie jest to samo, czyli bełkot polityków, w tym samym czasie.

 

Serwisy drogowe również. Np. w niedzielne popołudnia lecą jednocześnie w Jedynce i Trójce. W dni powszednie lecą jednocześnie w Jedynce i w wielu stacjach regionalnych. 

 

Mogę bez końca wymieniać takie przykłady. Czy to ma sens? Nie można tego naprawdę poukładać?

 

- Jedynka - grupa docelowa 40+, muzyka retro i taneczna lat '70, '80 i '90, reportaże, sport LIVE, trochę publicystyki w poranku i po południu, wiadomości, programy religijne w weekendowe poranki, trochę o zdrowiu. Teatr, słuchowiska, muzykę ludową i inne tego typu rzeczy przenieść do PR2.

 

- Dwójka - teatr, słuchowiska, muzyka klasyczna, jazz, blues, muzyka ludowa, transmisje wydarzeń kulturalnych, literatura, sztuka, itp

 

- Trójka - grupa docelowa powiedzmy mniej więcej 25-45 lat, muzyka alternatywna, polska scena muzyczna, ambitniejsze światowe przeboje (LP3), rozrywka, programy z udziałem słuchaczy, wiadomości, brak polityki i publicystyki, transmisje koncertów, itp. Do tego autorskie audycje muzyczne. Sobotnie godzinne rozmowy z politykami, jak i te z ZD3, przenieść do Jedynki.  Kulturę i literaturę do PR2.

 

- PR24 - cała publicystyka, która nie wejdzie do PR1. Tu należałoby przenieść te wszystkie komunikaty o stanie wód, pogodzie dla rybaków, smogu, itp. Stację przenieść na fale długie.

 

Tak w ogóle to mam wątpliwości czy wiesz, o czym piszesz. Może nie zauważyłeś, ale piszemy o radiowej Jedynce.

Przejęzyczenie jeśli chodzi oglądalność, chodzi o  słuchalność. Jeśli zaś chodzi o interakcję to myślę,że formuła takich programów, wciągnięcie słuchaczy w tworzone programy ma jak najbardziej sens i się sprawdzi. Zarówno osoby starsze jak i dla młodszych mogło by być to atrakcyjniejsze. 

Co do ułożenia poszczególnych ramówek pełna zgoda. Rozmowa "Sygnalów Dnia" i radiowej Trójki o 8.15- bezsensowna konkurencja w obrębie jednego nadawcy. Zapewne takie sytuacje mogą się częściej zdarzać, nie słucham Trójki i Dwojki więc nie wiem jak to wygląda. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś wpadli na pomysł interakcji ze słuchaczami w radiowej Jedynce - było to w programie 4PR. Poziom niektórych telefonów był naprawdę słaby. Nie wiem, czy to dobry pomysł w przypadku Jedynki. Interakcja ze słuchaczami doskonale wychodzi Trójce, i może jednak niech tak zostanie.


(...)Dlaczego BBC ma tak wysoką słuchalność i nikt tam nawet nie myśli o "odmładzaniu" anten? (...)

Weź wejdź na ich stronę i zobacz ich portfolio. Nie muszą odmładzać anten, ponieważ m. in. tworzą nowe. Przykład BBC Radio 1Xtra. Poczytaj po co powstała ta stacja. Tam stacje mają też jasno zdefiniowane grupy docelowe, to inny świat.


Nie wiem też, co rozumiesz pod powtarzanym przez Ciebie słowem komercja. Bo chyba inaczej rozumiemy to słowo. Nie mówię o playliście złożonej ze 150 piosenek i 30 sekundowych wejściach prezentera przedstawiającego najnowsze newsy plotkarskie oraz o durnych SMS-owych konkursach.

 

Co do BBC, najpopularniejsze jest zdaje się BBC Radio 2. Poniżej link:

 

https://www.bbc.co.uk/radio/player/bbc_radio_two

 

Posłuchaj i porównaj do Jedynki. Jest nowocześnie, dynamicznie, żywiołowo, muzycznie, zabawnie. W Jedynce pół dnia jest "ból i cierpienie", pod płaszczykiem misji i tradycji.


(...) nie słucham Trójki i Dwojki więc nie wiem jak to wygląda. 

Wygląda to tak, że w okolicach 7:00-9:00 żadna ze stacji Polskiego Radia dostępnych na UKF-ie (a ja odbieram wszystkie) nie oferuje muzyki, na prawie wszystkich jest polityka i publicystyka lub inne mówione bloki. Po 16:00 podobnie


Kiedyś byłą taka sytuacja, że mecz MŚ w piłce ręcznej leciał w całości LIVE na Jedynce i Trójce, tylko komentatorzy byli inni. Zupełnie, jakby Polacy nie umieli obsługiwać radia i zmienić stacji

Edytowane przez jaszek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radiowa ''Jedynka'' to taki misz-masz radiowy moim zdaniem, że każdy coś dla siebie znajdzie. Interakcja ze słuchaczami jest np. w audycjach nocnych, ''Radiu Kierowców'', ''Radiu Dzieciom'', ''Koncercie Życzeń'' (jednak tam głównie dominują telefony z tzw. ''puszki'') czy w ''Ekspresie Jedynki'' - jednak w PR1 jest głównie interakcja ze słuchaczami za pomocą SMS-a i Facebooka, np. w ''Sygnałach Dnia'', ''Lecie z Radiem'' czy ''Czterech Porach Roku''.

 

Niektóre osoby powołują się tutaj na BBC, a muszę powiedzieć że np. w Czechach, Danii czy Szwecji mamy podobne rozgłośnie radiowe jak w Polsce, np. w Danii mamy: DR P1 - wiadomości i publicystyka (coś jak Radiowa ''Jedynka'' i Polskie Radio 24), DR P2 - muzyka klasyczna (coś jak Radiowa 'Dwójka''), DR P3 - muzyka pop oraz DR P4 - muzyka rockowa, soul, oldies + wiadomości i audycje regionalne (coś jak Radiowa ''Trójka'' i Audytorium 17).

 

Co do muzyki jazzowej, to nie jest już ona grana w Radiowej ''Jedynce''. A w PR1 audycje z muzyką klasyczną lecą w następujących porach: niedziela - godz. 23:00 (''Koncert Chopinowski'') oraz poniedziałek, środa i czwartek w godzinach 3:00-5:00 (''Tak to bywało'') i co ciekawe, obie te audycje prowadzi tylko i wyłącznie Adam Rozlach (we wtorki i piątki ''Tak to bywało'' prowadzi Danuta Kryńska). Jest jeszcze ''Noc z Jedynką'' Kazimierza Kowalskiego w nocy z niedzieli na poniedziałek, w godzinach 0:00-3:00 w której puszcza muzykę operową i operetkową, jednak jego audycja to także tzw. ''Piosenki na życzenie'', w której słuchacze proszą o piosenki (tylko i wyłącznie polskich wykonawców muzycznych) - głównie proszą o te same piosenki, które są powtarzane w kółko.

 

Co do trafficów, to Radiowa ''Trójka'' zrezygnowała całkiem niedawno ze swojego ''Radionawigatora Trójki''. A ''Radio Kierowców'' jest to bardzo potrzebna audycja, która mogłaby nawet w nocy być emitowana - np. w Niemczech są w nocy emitowane traffici. A kanibalizacja anten w Polskim Radiu raczej będzie trwać i nic się w tej sprawie raczej się nie zmieni.

 

''Rybacka Prognoza Pogody'' raczej zostanie na antenie PR1 - nadmorskie rozgłośnie radiowe, czyli Radio Szczecin oraz Radio Gdańsk całkowicie z niej zrezygnowały, tylko i wyłącznie Radio Koszalin jeszcze podaje na swojej antenie ''Rybacką prognozę pogody''.

 

Nie tylko Radio Olsztyn i Radio Szczecin uległy tzw. komercji, ale i również Radio Łódź i Radio Wrocław. Komercja jest złym pomysłem - przykładem była wspomniana tutaj Radiowa ''Trójka'', która została skomercjalizowana przez Witolda Laskowskiego w latach 2001-2006 tak, że były z tego powodu protesty, np. na stronie internetowej www.trojka.net która całkiem niedawno zakończyła swój żywot - a to było jeszcze przed czasami profilu ''Ratujmy Trójkę'' na FB. A ''Trójka'' za Laskowskiego to nie zyskała, a raczej straciła - a najbardziej jego kuriozalną decyzją było to, że karał pieniężnie pracowników rozgłośni za to, że na antenie mówili ''Program Trzeci Polskiego Radia'' zamiast ''Trójka''.

 

A co do moich pomysłów ws. Radiowej ''Jedynki'', to powinny być następujące:

 

- Postawienie na target młodzieżowy, np. stworzenie dla nich audycji czy nawet audycji z muzyką taneczną, która by była emitowana w sobotnie wieczory czy nawet w ramach tzw. ''Nocy z Jedynką''.

- Audycja z muzyką retro, a raczej jej przeniesienie na normalną porę (np. w ramach ''Muzycznej Jedynki'') - na chwile obecną jest ona emitowana od poniedziałku do piątku, o godz. 3:05 w nocy i trwa ona 20 minut.

- ''Hyde Park'' - jest to bardzo dobry pomysł, np. w porze wieczornej na tego typu audycje, w której głos by mieli tylko i wyłącznie słuchacze.

- Więcej sportu też jest bardzo dobrym pomysłem, np. w sobotę i niedzielę w godzinach 18:00-21:00 (z przerwą na ''Aktualności Radia Watykańskiego'' czy ''Radio Dzieciom'', choć mogliby tą ostatnią audycje przenieść na godzinę 17:30).

- Powrót ''Teatru Polskiego Radia dla dzieci''.

- Zmiany w ''Lecie z Radiem'', np. powrót interakcji telefonicznej ze słuchaczami, audycje wyjazdowe na żywo (np. ze Świnoujścia czy Kołobrzegu), trasa koncertowa w nadmorskich i górskich miastach, więcej konkursów oraz tematy związane z wakacjami + wakacyjne piosenki.

- Likwidacja reklam. Tylko i wyłącznie 1 autopromocja (zapowiedź), a nie 3.

 

A muzyka w Polskim Radiu to leci w godzinach porannych, np. w ''Sygnałach Dnia'' jest ok. 5-6 piosenek w ciągu jednej godziny.

Edytowane przez Frontowiec
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro wspominamy o BBC, to równie dobrze możemy wspomnieć o niemieckich nadawcach publicznych. W przypadku radiofonii mamy tam obojga nadawców (analogia do Rzeczpospolitej Obojga Narodów mam nadzieję, że oczywista) - ogólnoniemieckiego Deutschlandradio i znanego nam także z prowadzenia stacji telewizyjnych ARD.

Ogólnoniemiecki Deutschlandfunk ma cztery stacje radiowe (i ani jednej więcej) - ogólny z przewagą informacji Deutschlandfunk, kulturalny Deutschlandfunk Kultur, dla młodych Deutschlandfunk Nova i okazjonalny Dokumente und Debatten.

Od całej reszty jest ARD (a dokładniej 9 nadawców lokalnych i nadawca dla zagranicy Deutsche Welle) - znajdziemy tam przeróżne stacje o przeróżnej tematyce, od ogólnych po bardziej wyspecjalizowane. Część ze stacji dostępna jest tylko drogą cyfrową w ramach ARD Digital.

W ramach konkluzji dla zmian w Polskim Radiu: żeby zrobić podobne pod względem struktury organizacyjnej media publiczne co w Niemczech, należałoby zrobić przemeblowanie nie tylko w PR, ale i także w TVP oraz zmniejszyć rolę centrali w Warszawie na rzecz central lokalnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...