Jump to content
Frontowiec

Niemiecka TV dawniej

Recommended Posts

Wydanie specjalne ''Sat.1 Nachrichten'' z sierpnia 2002 roku, poświęcone powodzi w Niemczech.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakończenie programu ZDF z 21/22 grudnia 1992 roku, a w nim m.in. ostatnie wydanie ''Heute'', program na jutro, Hymn Niemiec, zapowiedź programu świątecznego oraz plansza kontrolna. Jest to jedno z najmłodszych zakończeń programu ZDF na YT.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A to już zakończenie programu ARD z 10 stycznia 1993 - a w nim m.in. ostatnie wydanie Tagesschau, program na jutro ARD i 1Plus oraz hymn Niemiec (co ciekawe z tekstem na planszy i w wersji instrumentalnej)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co pamiętam, to było kilka wersji Hymnu Niemiec na zakończenie programu w ARD. Tak swoją drogą bardzo sporo nagrań archiwalnych z niemieckiej TV jest z nocy z soboty na niedzielę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

35 lat temu, 1 stycznia 1984 roku o godzinie 9:58 wystartowała pierwsza prywatna niemiecka telewizja PKS (Programmgesellschaft für Kabel- und Satellitenrundfunk), która rok później zmieniła swoją nazwę na Sat.1.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pamiętam  swój pierwszy zestaw satelItarny UNIDEN. Miał wówczas pojemność kanałów aż 48. Przebijał ówczesne Amstrady przywożone z Berlina. To właśnie niemieckie kanały były wyznacznikiem innej i lepszej telewizji. RTL plus, SAT 1. Kto dzisiaj pamięta ile rodaków zasiadało przed telewizorem w piątkowe wieczory, aby obejrzeć program Tutti-Frutti prowadzonego przez Hugo Egona Baldera i Hele von Sinnen. Potem nadawany był Manner Magazin-Magazyn dla mężczyzn.. Program cieszący się wielkim zainteresowaniem w Niemczech i w Polsce. Sport, technika i erotyka podana  w bardzo  dobrym smaku. SAT1 po wieczornych wiadomościach pamiętne GluckSrad- czyli późniejsze nasze koło fortuny. Zawsze zazdrościłem im wygranej samochodu. Wówczas był to Seat Toledo. Jeśli mowa o Sat1 w niedzielny wieczór emitowany był doskonały polityczny talk-show Talk im turm - Rozmowy w wieży prowadzony przez Ś, P Ericha Bohme z udziałem publiczności. Charakterystyczna czołówka i towarzysząca muzyka. Co ciekawe do programu często byli zapraszani także nasi rodacy np Tersa Orlowski, Andrzej Szczypiorski i inni. RTL plus I SAT1 w soboty wieczorem emitował filmy i komedie erotyczne typu : Bawarskie przypadki, Lody na patyku, Fedruj górniku fedruj itp. 

Warto wspomnieć o doskonałych programach dokumentalnych i reportażach. Wspomniany już na forum Spiegel TV, Spiegal Magazin, 24 Stunde. 24 Stunde Reportage. W późniejszym okresie wspomniane magazyny cyklicznie emitowały stacje RTL2 I VOX.

Share this post


Link to post
Share on other sites

35 lat temu, 2 stycznia 1984 roku o godzinie 17:27 wystartował RTLplus (obecnie RTL), który początkowo (do 1988 roku) był nadawany z Luksemburga. Tak wyglądał pierwszy dzień nadawania RTLplus.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nagranie z RTL-u z 4 stycznia 2001 roku - studio po pierwszej serii Turnieju Czterech Skoczni w Innsbrucku. Prowadzącym studio jest Gunter Jauch (trzeba przyznać, że sporo się zmienił przez te lata).

 

 

Edited by Frontowiec

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ekspertem był Dither Thoma. Gunter Jauch prowadzi niemiecką wersję "Milionerów".

Edited by Barti
Tytuły seriali, filmów, audycji, utworów itp. piszemy wielką literą i podajemy w cudzysłowie. Poprawiono post.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedy w latach 80-tych powstawały w Niemczech telewizje prywatne, to ARD i ZDF je krytykowały (np. jeśli chodzi o prezentowanie programów informacyjnych).

 

 

Krytyka ARD i ZDF wynikała z tego, że bali się porządnej konkurencji RTL i SAT.1 (później doszedł Tele 5 i ProSieben), które oferowały ciekawszą ofertę programową od nich. Później ARD i ZDF musiały się zrewanżować wprowadzając do swoich ramówek m.in. ''Morgenmagazin'', ''Brisant'', ''Hallo Deutschland'', pasma dla dzieci w soboty i niedziele (''Check Eins'' i ''ZDFTivi'') czy teleturnieje podobne do tych komercyjnych (nawet na Das Erste był kiedyś podobny do ''Milionerów'' teleturniej ''Das Euro-Quiz'').

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwestia programów rozrywkowych to jedno, ale wydaje mi się też, że publiczne stacje krytykowały komercyjne z racji utraty monopolu informacyjnego w telewizji. Szczególnie pod tym względem zagrożeniem był RTLplus, bo ta stacja od początku robiła swój serwis w sposób, w jaki do 1984 roku nie prezentowano wiadomości. Do tego czasu Niemcy przywyknęli do stylu znanego z Tagesschau czy Heute, ewentualnie jeszcze akceptując bardziej magazynową formułę Tagesthemen i Heute-journal. Natomiast przy wejściu RTL na niemiecki rynek okazało się, że komercyjna stacja robi program informacyjny inaczej, nieco podpatrując choćby z Ameryki. Ba, nawet SAT.1 trochę podbierał w tym względzie nauk, bo akurat tam serwisy nadawane jeszcze w okresie PKS były skromniejsze od tego, co było w ARD/ZDF.

 

Przy okazji... jak się nieco prześledzi materiały archiwalne, to można zauważyć, że SAT.1 było traktowane nieco łagodniej, a w Tagesschau podano nawet informację o tym, że PKS od 1 stycznia 1985 nadaje pod nową nazwą. Natomiast około 1989-90 roku komunikat o nadawaniu SAT.1 na terenie całego Berlina, zarówno Wschodniego jak i Zachodniego, pojawił się w "Berliner Abendschau". Całkiem możliwe, że te nieco łagodniejsze traktowania było związane z faktem, że PKS/SAT.1 to w pełni niemiecki twór, natomiast RTLplus przez pierwsze lata był robiony w Luksemburgu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SAT.1 w Berlinie Zachodnim zaczął nadawać naziemnie 22 sierpnia 1988 roku, dzieląc swój czas antenowy z powstałą tego samego dnia RIAS-TV, która należała do zachodnioberlińskiego Radia RIAS (nawet RIAS-TV robił dla ARD i ZDF program poranny). RIAS-TV nadawał do 1992 roku,  w tym samym roku został przemieniony w Deutsche Welle TV.

 

Jeszcze przed upadkiem Muru Berlińskiego w Berlinie Zachodnim można było odbierać ARD, ZDF, SFB oraz amerykańską AFN, brytyjską BFBS i francuską TV5 (dziś TV5 Monde). Natomiast we wschodniej części Berlina oprócz 2 kanałów NRD-owskiej telewizji można było również odbierać Program Pierwszy Telewizji Radzieckiej. AFN i BFBS były również odbierane w innych miejscach RFN.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nagranie z ARD z 5 czerwca 1995 roku, a w nim zapowiedzi programowe oraz nocne wydanie ''Tagesschau'' prowadzone przez Eve Herman.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Tagesschau'' z 17 maja 1985 roku (na kilka miesięcy przed zmianą scenografii). Prowadzi Jo Brauner.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nocne wydanie ''Heute'' i zakończenie programu ZDF z 15 listopada 1984 roku.

 

 

 

Początek ''Tagesschau'' z 30 czerwca 1985 roku.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nagranie z niemieckiego kanału dla dzieci KiKa, a w nim końcówka ''Logo'' z maja 2003 roku.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie: od którego roku ARD zaczął samodzielnie emitować reklamy? (nie mówie tutaj o ośrodkach regionalnych, które już wcześniej je emitowały). ZDF emituje reklamy od samego początku istnienia stacji, czyli od 1 kwietnia 1963 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 6.02.2019 o 17:17, Frontowiec napisał:

Kiedy w latach 80-tych powstawały w Niemczech telewizje prywatne, to ARD i ZDF je krytykowały (np. jeśli chodzi o prezentowanie programów informacyjnych).

 

Później ARD i ZDF musiały się zrewanżować wprowadzając do swoich ramówek m.in. ''Morgenmagazin'', ''Brisant'', ''Hallo Deutschland'', pasma dla dzieci w soboty i niedziele (''Check Eins'' i ''ZDFTivi'') czy teleturnieje podobne do tych komercyjnych (nawet na Das Erste był kiedyś podobny do ''Milionerów'' teleturniej ''Das Euro-Quiz'').

Z tego co pamiętam podobna wersja milionerów jest cały czas obecna  na Das Erste tylko pod inną nazwą . Program "Hallo Deustchland" nie prowadziła przypadkiem Scharotte Ekenhard ( nie wiem czy dobrze napisałem ) pamiętam ją z kanału Pro 7 z programu "Do IT your self Sos" w duecie z Sonyą Kraus (kiedyś widziałem że jakiś program prowadziła na kanale  Kabel 1 .

Edited by TELEWIDZ123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie ci chodzi o ''Wer weiss denn sowas?'' emitowany od poniedziałku do czwartku o 18:00 (raz w miesiącu emitowana jest w soboty wersja ''XXL'' o 20:15, która trwa trzy godziny - akurat wczoraj leciała).

 

Co do osób, które przeszły z telewizji komercyjnej do publicznej to kilku było (i jest) - np. Oliver Welke przeszedł z Sat.1 do ZDF, Jorg Pilawa z ProSieben do Das Erste, Markus Lanz z RTL do ZDF czy przez pewien czas Gunter Jauch prowadził zarówno polityczny talk-show na Das Erste, jak i ''Milionerów'' na RTL. Jednak były także przypadki przechodzenia z telewizji publicznej do komercyjnej - np. Marc Bator z Das Erste do Sat 1, gdzie tam jest szefem oraz prowadzącym ''SAT.1 Nachrichten'' o 20:00.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 19.04.2019 o 18:00, Frontowiec napisał:

Mam pytanie: od którego roku ARD zaczął samodzielnie emitować reklamy? (nie mówie tutaj o ośrodkach regionalnych, które już wcześniej je emitowały). ZDF emituje reklamy od samego początku istnienia stacji, czyli od 1 kwietnia 1963 roku. 

Wydaje mi się, że ARD w paśmie wspólnym nadawało reklamy od początku lat 90-tych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kirk dziękuje za informacje - a pytałem się, bo znalazłem nagranie z 1989 roku w którym reklamy na ARD leciały jeszcze w ramach programu lokalnego. Natomiast jeśli chodzi o program lokalny w ARD, to w styczniu 1993 roku został on ograniczony do 10-minutowych wiadomości, przygotowanych przez ośrodki regionalne ARD (do 2003-2004 roku tak było).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...