Jump to content

Początki telewizji satelitarnej.


Recommended Posts

Ostatnio próbowałem znaleźć jakieś informację na temat pierwszych satelit używanych do transmisji telewizji do użytkownika końcowego.

Temat zahacza już nieco o odległą jak dla nas historie( początek lat 80?). Czy ma ktoś jakieś informację na ten temat? Na temat samych satelit jak i elementów odbiorczych i ich specyfikacji.

Link to post
Share on other sites

Zacytuję kolegę z Media2.pl:

W 1977 r. w Genewie odbyła się Światowa Administracyjna Konferencja Radiokomunikacyjna ds. Radiodyfuzji w zakresie 11.7-12.5GHz (WARC-DBS) na której ustalono plan rozdziału kanałów i pozycji satelitów dla 1. i 3. rejonu radiodyfuzyjnego (Afryka, Australia, Azja, Europa). Czyli każdy kraj lub grupa krajów dostawała swoją pozycję orbitalną i określone częstotliwości transponderów, żeby móc nadawać na obszar swojego kraju programy telewizyjne i radiowe odbierane za pomocą małej anteny przez odbiorców indywidualnych (radiodyfuzja, obecnie obowiązuje termin Direct To Home). Polska, Rumunia, Czechosłowacja, Bułgaria, NRD i Węgry dostały pozycję 1W i po pięć transponderów w polaryzacji kołowej (wirtualnych transponderów, realne będą wtedy jak sobie te kraje razem zbudują i wystrzelą satelitę). Oczywiście z tych planów nic nie wyszło.

 

Przejdźmy teraz do satelitów telekomunikacyjnych w paśmie 10.95-11.7GHz. Pierwotnie służyły one do przekazywania programów dla telewizji przewodowej (kablówki), oraz przekazywania rozmów telefonicznych i transmisji danych. Pierwszym europejskim satelitą był ECS 1 (European Communication Satellite) znany lepiej pod nazwą Eutelsat I F-1 umieszczony na orbicie (13E) 16 czerwca 1983 r. - w grudniu za jego pośrednictwem zaczęto przekazywać programy Sky Channel i 3SAT. W połowie 1986 r. za pośrednictwem tego satelity było przekazywane 11 programów:

*Sky Channel

*Music Box

*Teleclub

*RAI Uno

*Filmnet

*Europa

*Sat 1

*3SAT

*TV5

*RTL Plus

*Worldnet

4 sierpnia 1984 r. umieszczono na orbicie satelitę ECS 2.

W końcu 1988 r. funkcję ECS 1 przejął satelita Eutelsat I F-4 a ECS 1 przesunięto na pozycję 16E. Na początku lat 90-tych z pojedynczej pozycji można było odebrać wiecej kanałów niż potrafiły przekazywać powstające wówczas w Polsce "kablówki", zresztą tak jest do dnia dzisiejszego smile - pamiętam jak zanim w Tczewie powstawała pierwsza sieć osiedlowa pewien "fachowiec" twierdził że w takiej osiedlówce może być przekazywany tylko jeden program satelitarny - pewnie zgromadzenie w jednym miejscu więcej niż jednego zestawu do odbioru telewizji satelitarnej przekraczało granice jego wyobraźni lol.

 

Z czasem satelity telekomunikacyjne w kwestii przekazu programów telewizyjnych zaczęły spełniać również funkcję radiodyfuzyjną dzięki zmniejszeniu się rozmiarów anten potrzebnych do odbioru programów. Również pasmo "radiodyfuzyjne" zostało przejęte do tych celów i mamy dziś pasmo "dolne" i "górne".

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

A jak sie to ma sprawa u nas w Polsce? Chyhba rok 1988r. to był poczatek w którym to ludzie nabywali zestawy satelitarne jednak jeszcze z zachodu. Wiem ze w 90-tym roku mozna było już w polsce nabyć zestaw satlitarny. Tzn. kupić w sklepie. Pamietam ze był sklep w Dabrowie Górniczej, ile i jak duzo było sklepów z ogólno dostepnym sprzetem tego nie wiem ...

Link to post
Share on other sites

Z numeru 31/1987 magazynu "Ekran".

Satelitarne programy

Ogromne zainteresowanie telewizją satelitarną , jakie od pewnego czasu notujemy, przypomina lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte, gdy w Polsce pojawiła się telewizja. Dachy obrastały wtedy lasem anten i plątaniną kabli. Teraz w krajobrazie naszych miast wyrastają efektowne białe czasze umożliwiające odbiór z dalekiego kosmosu, a płynie stamtąd już ponad dwadzieścia zagranicznych programów. Obszar Polski znajduje się w strefie odbioru kilku zachodnich i jednego radzieckiego satelity.

 

Eutelstat I-F 1 /ECS/ West nadaje następujące programy:

Rai Uno - pełna retransmisja pierwszego programu telewizji włoskiej,

Euro TV - program emitowany w kilku językach, realizowany wspólnym wysiłkiem kilku europejskich telewizji (Holandia, RFN, Włochy, Irlandia, Portugalia). Ma on głównie charakter kulturalny (rozrywkowy i filmowy), ale także elementy informacji i publicystyki politycznej oraz gospodarczej.

TV54 - ten program, nadawany wyłącznie w języku francuskim, ma propagować kulturę francuską w Europie. Zawiera wybór najlepszych widowisk z emitowanych w następujących programach francuskich (TF-1, Antenne-2 i FR-3), szwajcarskiego (SSR), belgijskiego (RTBF) oraz kanadyjskiego konsorcjum, które zajmuje się realizacją programów francuskojęzycznych.

New World Channel - amerykański program o charakterze religijnym, emitowany w języku angielskim,

World Net - program publicystyczno-informacyjny Amerykańskiej Agencji Informacyjnej, złożony z dwugodzinnych bloków obejmujących aktualny serwis, ale także wywiady z wybitnymi politykami, uczonymi, pozycje dokumentalne, a także sprawozdania z posiedzeń Senatu i Izby Reprezentantów, konferencji prasowych prezydenta USA. Obecnie jest adresowany do placówek dyplomatycznych USA na całym świecie, a w przyszłości ma być przez całą dobę emitowany na pięciu kanałach jako telewizyjna wersja "Głosu Ameryki" i odbierany w 130 państwach świata,

Sky Channel - program nadawany w języku angielskim przez londyńską spółkę akcyjną Satellite Television PLC, które kieruje znany australijski potentat prasowy Rupert Murdoch (ponad 90 proc. akcji. Ten 16-godzinny program o charakterze rozrywkowym zawiera videodyski, pozycje dziecięce, sportowe, a także telewizyjne seriale i filmy kinowe,

Teleclub - program emitowany w języku niemieckim przez szwajcarskie konsorcjum Teleclub AG, którego udziałowcami są dwa towarzystwa - szwajcarskie Rediffusion (60 proc. akcji) oraz zachodnioniemieckie Beta Film GmbH (40 proc.). Program obejmuje głównie pozycje rozrywkowe i filmy fabularne,

Film Net - program adresowany do właścicieli płatnych sieci kablowych w Belgii, nadawany w języku angielskim, obejmuje widowiska rozrywkowe, ale przede wszystkim filmy kinowe, głównie amerykańskie oraz seriale telewizyjne (w ciągu miesiąca około 40 pozycji),

World Public News - program o charakterze wyłącznie informacyjnym, realizowany przez stację amerykańską,

Sat 1- program przygotowany przez międzynarodowe konsorcjum złożone głównie z wielkich europejskich firm wydawniczych, ma charakter komercyjny (reklama). Przeważają w nim pozycje rozrywkowe (seriale, quizy, turnieje, konkursy) ale są również programy młodzieżowe, rodzinne o tematyce ekonomicznej, ekranizacje znanych powieści i filmy kryminalne. Satelitarne emisje przejmują i rozprowadzają sieci kablowe RFN i Austrii,

Music Box - program nadawany przez całą dobę w języku angielskim, obejmuje wyłącznie muzykę, głównie teledyski. Program realizuje angielskie towarzystwo "The Music Channel Ltd", związane ze znanym koncernem Thorn EMI. Liczne teledyski z tego programu często ukazują się również w TVP, są one sygnowane charakterystycznym znakiem w dolnym prawym rogu kadru.

 

Eutelstat I-F 1 /OST/ nadaje:

3-Sat - program nadawany w języku niemieckim, realizowany przez organizacje telewizyjne Republiki Federalnej Niemiec, Szwajcarii Niemieckiej i Austrii, jest przeznaczony dla niemieckojęzycznych odbiorców strefy europejskiej. Obejmuje on wybór najlepszych pozycji tych trzech organizacji telewizyjnych, a jego celem jest integracja krajów niemieckojęzycznych. Program ma charakter infromacyjno-kulturalno-rozrywkowy. Telewizja RFN przygotowuje o 19.00 dziennik "Heute" ("Dzisiaj") a w Austrii o 21.15 "Zeit im Bild" ("Czas w obrazach"). Wzajemnej integracji i poznaniu służy cykliczny program "Bilder aus..." ("Obrazki z Niemiec, Austrii, Szwajcarii"),

RTL plus - siedmiogodzinny program niemieckojęzyczny, którego głównym udziałowcem jest Luksemburg, obejmuje przede wszystkim filmy fabularne i seriale, a także quizy i teledyski.

 

INTELSAT VA-F 11 - to kolejny satelita, który w wiązce zachodniej, gorzej odbieranej w Polsce, nadaje następujące programy:

Premiere - program emitujący przede wszystkim filmy fabularne, pochodzące od wielkich amerykańskich koncernów filmowych, m.in. XII Century Fox (sic), Columbia oraz brytyjskiego koncernu Thorn EMI i Goldcrest,

Children's Channel - program adresowany do dzieci, obejmują specjalnie przygotowane dla nich magazyny, seriale i filmy rysunkowe,

Screen Sport - angielski program sportowy, obejmujący aktualny serwis informacyjny oraz liczne transmisje,

The Art's Channel - program o tematyce kulturalnej,

Life Style - magazyn o tematyce rodzinnej, przeznaczony dla kobiet,

Mirror Vision - brytyjski program zawierający głównie filmy fabularne i widowiska rozrywkowe.

 

INTELSAT VA-F 11 w wiązce wschodniej, lepiej odbieranej w Polsce, nadaje program:

Cable News Network (CNN) dobrze znany polskim widzom z "Panoramy dnia". Jest to amerykański program informacyjny, emitowany przez całą dobę, zawiera aktualny serwis informacyjny z całego świata, wiadomości polityczne, gospodarcze, sportowe, a także prognozy pogody. Europa przejmuje ten program za pośrednictwem satelity Intelsat V.

 

INTELSAT VA-F 1 we wschodniej wiązce, nadaje następujące programy:

WDF - program zachodnioniemieckiej telewizji,

Music Box - program muzyczny Monachijskiego Towarzystwa Telewizji Kablowej (tak samo nazywa się angielski program muzyczny),

BFS - program bawarskiej telewizji, nadawany z Monachium,

ARD 1 plus - program obejmujący problematykę kulturalną i filmy, emitowany przez organizację zrzeszającą wszystkie krajowe telewizje RFN (ARD).

 

Warto wyjaśnić, że wszystkie obecnie emitowane satelitarne programy zostały zorganizowane dla bogatej sieci telewizji kablowych. Ich inicjatorzy nie przewidywali, że wywołają one tak duże zainteresowanie indywidualnych odbiorców, dla których nie były przeznaczone. Emitują one z niewielką mocą około 30 Watów, wymagają stosunkowo dużej średnicy anten odbiorczych. Początkowo przewidywano, że niezbędne będą czasze o średnicy 3-4 m. W praktyce okazało się, że wystarczą 1,5-metrowe. Ten właśnie fakt oraz inne czynniki, jak m.in. nieudane starty francuskiej rakiety Adriane, spowodowały opóźnienie realizacji programu nowej generacji satelitów bezpośredniego odbioru, emitujących z mocą 280-300 Watów, wymagających małych anten 60 cm dla telewizji i 30 cm dla radia, przeznaczonych dla indywidualnych odbiorców. Przewiduje się, że start tych satelitów, a będzie to zachodnioniemiecki i francuski, nastąpi w drugiej połowie tego roku. Wówczas sytuacja odbiorcza w naszym kraju również poprawi się radykalnie. Choć warto pamiętać, ze Polska leży na skraju stref dobrego odbioru wszystkich działających obecnie satelitów.

Link to post
Share on other sites

Właśnie w tym linku o tym pisze. Mnie też to trochę dziwi, żeby na antenie naziemnej odbierać satelitarne stacje, podejrzewam że piszący ten artykuł na wikipedii popełnij błąd, ale niech lepiej się eksperci w tej dziedzinie wypowiedzą.

Link to post
Share on other sites

Witam,

załączam link,który potwierdza,że sygnał z satelity Ekran był odbierany przez antenę Yagi i podawany bezpośrednio do tunera zaś z tunera do telewizora:

http://artelis.pl/artykuly/35837/Na-poc ... -Radziecki

Sygnał z satelity emitowany był w paśmie 714 MHz

W sieci jest więcej materiałów na ten temat.

 

Pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...