Skocz do zawartości
Mr. Orbita

Jak poprawnie zadawać pytania?

Rekomendowane odpowiedzi

Przeglądam działy Dobór sprzętu i Problemy - nadrabiam zaległości, bo ostatnio nie miałem zbyt dużo czasu, aby przeglądać forum. Po analizie wątków z ostatnich kilku tygodni dochodzę do wniosku, że potrzebny jest taki temat, który zbierze wytyczne względem zadawania zapytań na forum.

 

Musicie mieć na uwadze, że im lepiej sprecyzujecie zapytanie, tym szybciej uzyskacie odpowiedź i będzie ona tym bardziej trafna. Najczęściej popełniany błąd to pisanie pytania bez dodania choćby podstawowych informacji opisujących sytuację, przykładowo:

 

"Nie mam sygnału na 11,278V, co to może być?"

 

Osoba, która chce odpowiedzieć nie ma pojęcia jakim odbiornikiem cyfrowym dysponuje pytający, jaki ma konwerter, jaka wielkość anteny. W sumie nie ma też informacji o jakiego satelitę chodzi, ale można przypuszczać (tylko przypuszczać), że to 13E i transponder Cyfry+. W świetle ostatnich wydarzeń potencjalne odpowiedzi mogą być dwie: jeśli pytający ma własny odbiornik, nie od Cyfry+, to sygnału może nie być z uwagi na zmianę FEC, z którą ten model automatycznie sobie nie poradził. Równie dobrze może to jednak być także efekt małej (Cyfra+ daje 60cm), nieprecyzyjnie ustawionej anteny, który nasilił się od momentu zmiany FEC. Brak informacji od kiedy sygnał zniknął, więc ciężko to powiązać z czymkolwiek. Ogólnie pytanie nijakie, zniechęca odpowiadającego, bo musiałby stworzyć albo litanię możliwych przyczyn, albo zadawać pytania pomocnicze. Pytający zamiast otrzymać odpowiedź natychmiast będzie musiał uzupełniać opis dodatkowymi informacjami w kolejnych postach - tracąc czas, albo dostanie kilka do kilkunastu możliwych opcji i i tak nie będzie właściwie wiedział, co się dzieje.

 

Podstawowa zasada: KONKRETNIE

 

Pytanie w wersji poprawionej:

 

"Mam odbiornik Ferguson HF-8900, od początku października zniknął mi sygnał na kanałach HD Cyfry+ z częstotliwości 11,278V. Poprzednio nie miałem problemów z odbiorem. Antena 80cm, LNB: GI-201"

 

I teraz wszystko jest już jasne. HF-8900 nie ma funkcji Auto FEC, więc po zmianie FEC dla 11,278V przez Cyfrę+, co nastąpiło na początku października, sygnał znikł. Odpowiedź może być tylko jedna - wyszukać kanały. Jeśli odpowiadający ma akurat możliwość, to być może nawet wskaże jak tego dokonać. Wystarczyło tylko kilka słów więcej, aby doprecyzować pytanie na tyle, aby nie było możliwości udzielenia dobrej odpowiedzi innej niż powyższa. Obydwie strony - pytający i odpowiadający oszczędzają sporo czasu.

 

Jak precyzować pytania?

 

W dziale Dobór sprzętu pytamy o porady względem zakupu czegoś, ew. rozplanowania instalacji. Aby uzyskać konkretną odpowiedź należy podać:

- jaki ma być efekt końcowy (przykładowo ile TV ma być zasilonych sygnałem, czy też co ma się z sygnałem stać - rozdzielony? wytłumiony?)

- ile jest w planach funduszy na sprzęt, choćby ogólnikami (jak najtaniej, średnia półka, coś droższego?), choć lepiej podać coś konkretnego - tu muszę dodać, że nie zawsze warto oszczędzać na każdym, nawet najdrobniejszym elemencie. Instalacje antenowe często mają służyć przez lata, a ich trwałość będzie taka, jak trwałość najsłabszego ich ogniwa! Gdy później coś zaczyna się psuć, to (zwłaszcza w bardziej skomplikowanych instalacjach) dojście, co jest przyczyną problemów, bywa niekiedy bardzo trudne!

- jakie wymagania względem sprzętu (cechy typu HD/SD, obecność czytników kart, gniazd CI, możliwość działania z konkretną platformą etc)

- jakie są możliwość wykonania instalacji (czy występują jakiekolwiek przeszkody, które mogą utrudnić przykładowo położenie przewodu od anteny etc)

- wszelkie dodatkowe informacje, jakie się posiada (jeśli jest już coś zakupione lub zrobione, to co i w jaki sposób, przykładowo jeśli przewodu są już położone - ile, jakie i gdzie)

 

W dziale Problemy pytamy bardziej ogólnie, na inne tematy, nie związane z zakupami, tam należy:

- zawsze podajemy możliwie największą ilość szczegółów, tj. co się stało, kiedy, objawy, posiadany sprzęt (antena, LNB, odbiornik), czy kiedykolwiek było OK, czy od zakupu są problemy

- własne podejrzenia, jeśli takie posiadamy

 

Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku należy podawać jasne i klarowne tytuły. Czemu? Dobry tytuł jest w stanie zainteresować osobę znającą się na danej tematyce. Jeśli napiszecie "Pomocy!", to nie wiadomo o co chodzi i jak ktoś ma mało czasu - nie będzie się chciał wczytywać w treść i pytanie pominie. Jak zapytamy "Problem z sygnałem na Samsungu 370 z 13E" to już jest coś konkretnego. Jak będzie przeglądać wątki ktoś lepiej obeznany w temacie dekoderów Cyfrowego Polsatu - zajrzy. Drugim powodem, dla którego warto nadawać jasne tytuły jest fakt już wspomniany wcześniej: ktoś inny może chcieć skorzystać z wyszukiwarki, aby namierzyć rozwiązanie samodzielnie. Przy złym tytule szansa, że wątek znajdzie - maleje. Sami sobie odbieramy w taki sposób szansę na znalezienie pomocy.

 

FAQ i Wyszukiwarka

 

Zanim zadamy jakiekolwiek pytanie - czasami naprawdę warto zajrzeć do forumowego SAT Kurier FAQ, gdzie wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu techniki satelitarnej oraz odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Jeśli tam nie znajdziemy pomocy, to warto także wrzucić frazę do wyszukiwarki forum. Codziennie poruszanych jest po kilka do kilkunastu problemów, do których pojawiają się rozwiązania. Może się zdarzyć, że to, o co chcecie zapytać - jest już świetnie rozpisane na forum. Zamiast czekać na odpowiedź może się okazać, że szybciej znajdziecie pomoc samemu, na podstawie tego, co już na forum się pojawiło. To może naprawdę bardzo przyśpieszyć uzyskanie rozwiązania!

 

Jeśli przeczytałeś już FAQ i inne wątki, postąpiłeś według rad i wytycznych, a mimo to nadal nie możesz rozwiązać swojego problemu - napisz post. Pamiętaj aby dodatkowo opisać co już robiłeś, jakie były podejmowane próby rozwiązania problemu. Pozwoli to dokładniej przedstawić sytuację i problem oraz pozwoli zawęzić "krąg poszukiwań" rozwiązania. Oszczędzi też czas i nie będą padały sposoby, rozwiązania, które już próbowałeś i nie pomogły.

 

Pytania na PW

 

Pamiętajcie, że jeśli już chcecie zapytać - naprawdę lepiej jest umieścić zapytanie na forum, niż próbować uzyskać pomoc przez system Prywatnych Wiadomości. Czemu? Jak następna osoba będzie chciała uzyskać odpowiedź na to samo pytanie - trzeba będzie od nowa pisać to samo. Naprawdę nie ma to sensu. Dodatkowo: co dwie głowy (albo więcej) to nie jedna. Zainteresowanie ze strony kilku osób może pomóc uzyskać bardziej doprecyzowaną odpowiedź.

 

Pytania w działach innych niż Dobór sprzętu i Problemy

 

W innych działach na forum staramy się (w miarę możliwości) stosować zasadę, że jeśli jest już istniejący temat, do którego można się dopisać ze swoim pytaniem - robimy tak i nie tworzymy nowego wątku. Pozwala to zachować porządek w działach, aby pytania nie zaciemniały dostępu do bieżących informacji. Przykładowo w dziale n mamy przygotowane trzy wątki do obsługi zapytań:

- platforma "n" - pytania początkującego

- nBox i nBox Recorder - problemy, oceny, komentarze

- nBox Turbo - problemy, oceny, komentarze

Ich nazewnictwo i przeznaczenie nie powinno budzić żadnych wątpliwości.

 

Dla Cyfrowego Polsatu jest nieco trudniej, bo Cyfrowy Polsat na przestrzeni wielu lat oferował różne modele tunerów. Na to jednak także przygotowaliśmy radę. U góry w tematach "podpiętych" są przygotowane wątki: "Dekodery xxxx" (w przykładzie: Dekodery Cyfrowego Polsatu). Po wejściu jest komplet linków, które prowadzą do tematów o poszczególnych modelach.

 

Ogólnie warto sprawdzać tematy podpięte u góry działu, ponieważ są tam wątki o dużym znaczeniu, dość często mające na celu ułatwienie życia "początkującym".

 

Wracając do meritum: w działach poza Dobór sprzętu i Problemy staramy się dodawać pytania do tematów już istniejących, za pomocą funkcji Odpowiedz.

 

Czego jeszcze unikać?

 

Nie powinno się:

- po napisaniu pytania wysyłać linków do niego poprzez system Prywatnych Wiadomości. Nękanie użytkowników nie przyśpiesza rozwiązania problemu, a dodatkowo jest traktowane jako spam - może skończyć się to przykro dla pytającego. Czekamy cierpliwie na odpowiedź

- jeśli nie ma odpowiedzi w ciągu krótkiego czasu, nie należy dodawać kolejnej odpowiedzi, aby temat "wyskoczył" na górę. Podbijanie nie jest mile widziane

- bardzo niemile widziany jest tzw. crossposting, zarówno wewnętrzny (czyli zadawanie tego samego pytania w kilku różnych miejscach na forum), jak i zewnętrzny (tj. to samo pytanie na różnych forach pod różnymi adresami internetowymi). Czemu? Tracisz nasz czas! Kilka osób odpowiada na to samo pytanie w różnych miejscach, choć mogłoby pomagać innym osobom! Daj szansę uzyskać pomoc innym!

 

Jak szybko uzyskam odpowiedź i czy można to przyśpieszyć?

 

Ciężko powiedzieć - zależy od złożoności problemu. Trywialne problemy są rozwiązywane szybko, bo dużo osób zna odpowiedź i jest większa szansa, że ktoś pomoże. Pytania złożone lub dotyczące nietypowego, mało popularnego sprzętu mogą wymagać nieco czasu - aż pojawi się ktoś, kto się na tym zna.

 

Nie ma żadnej metody, aby uzyskać odpowiedź szybciej. Zawsze pojawia się ona tak szybko, jak to tylko możliwe. Po prostu musi się akurat trafić ktoś, kto zna odpowiedź. Nie ma gwarancji, że pomoc w ogóle się pojawi, dlatego uważam za niepoważne komentarze w stylu "ale to forum kiepskie, nikt mi nie odpowiedział". Forum funkcjonuje na zasadzie non-profit, pomagający nie mają z tego nic, działają tylko ze swojej dobrej woli, więc należy to uszanować! Osoby udzielające pomocy poświęcają swój wolny czas, choć mogłoby robić milion innych rzeczy. Każdy pomaga ile może. Dlatego pamiętajmy: zadając pytania nie wymagajmy, a prośmy. Po drugiej stronie są też ludzie, nie maszyny. Wolą zobaczyć mile zadane pytanie, niż post w formie "mi się należy, czekam, szybciej".

 

Co, jeśli postąpiłem(-am) niezgodnie z zasadami forum?

 

Zwykle moderatorzy lub administracja blokują zbędne założone tematy, co uniemożliwia uzyskanie dalszej pomocy. Dlatego najlepiej od początku postępować zgodnie z regułami. Ogólne zasady przebywania są zawarte w Regulaminie forum SAT Kurier i warto się z nim zapoznać. Są tam też umieszczone informacje o karach. Oprócz tego należy postępować zgodnie z tym, co opisałem w niniejszym przewodniku.

 

Początkujący użytkownicy są zwykle traktowani ulgowo, ale jeśli naruszenia się powtarzają - można zupełnie stracić dostęp do forum i tym samym możliwość uzyskania pomocy!

 

Pomoc moderatorów i administracji

 

Proszę mieć na uwadze, że moderatorzy i administratorzy mają przede wszystkim pilnować porządku na forum. Nawet jeśli dysponują stosowną wiedzą - nie mają obowiązku odpowiadać na zapytania. Mogą to robić, jeśli akurat mają wolny czas. Nie powinno się dodatkowo prosić o pomoc poprzez system Prywatnych Wiadomości, bo po pierwsze: wcale nie przyśpieszy to rozwiązania problemu, po drugie: odciąga moderację lub administrację od bieżących spraw porządkowych, a po trzecie: pytania i odpowiedzi powinny być "ogólnodostępne", ponieważ inny użytkownik może mieć ten sam problem i może chcieć go rozwiązać. Będzie musiał zadawać pytanie, a ktoś - odpowiadać na nowo. Po co, jeśli można to zrobić raz, a dobrze? Dlatego zapytania o pomoc przez PW, choć nie są zabronione, to także nie są mile widziane.

 

©2009 by Mr. Orbita & pitter - Forum SAT Kurier. Nie kopiować bez zgody administracji!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×