Skocz do zawartości

Vectra


Rekomendowane odpowiedzi

16 godzin temu, thommy18 napisał(a):

Pozostaje pytanie jakie czynniki są brane w ogóle pod uwagę przy naliczeniach, bo inflacja to jest 14,4%, a czemu jak wskaźnik inflacji spada o 0,1% czy 0,2 to wtedy nie ma obniżki opłat ?

Klauzula inflacyjna w 2023 roku opiera się na średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku. Wyniósł on 114,4 a więc wzrósł o 14,4%. Ten wskaźnik jest obliczony raz i stosowany przez cały rok.

Po drugie jak inflacja spada o 0,1 czy o 0,2 pp. to oznacza tylko tyle, że w danym miesiącu ceny towarów i usług wzrosły o dany procent względem tego samego miesiąca poprzedniego roku. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym jest klauzula inflacyjna, a czym nie jest w sumie mało istotne. Ważne, że opłaty mogą wzrosnąć, w niektórych przypadkach nawet znacząco. Z punktu widzenia klienta końcowego ważna jest możliwość poznania całościowych kosztów umowy przed jej zawarciem. Dlatego z Vectrą nie zawrę już żadnej skoro stosuje takie praktyki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętajcie że obniżenie odpłat będzie tylko w przypadku deflacji, co w najbliższych latach się raczej nie wydarzy. W przypadku nowych umów branych na 24 miesiące (nie ma już 12) podwyżka może mieć miejsce 4 razy czyli nawet w okolice 170% ceny początkowej. A to wszystko przy braku prawa do wypowiedzenia umowy

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ah tak, zmylili mnie tutaj koledzy wyżej ciągle pisząc o klauzuli inflacyjnej i w głowie miałem te od innych operatorów oparte o wskaźnik średnioroczny. W rzeczywistości w Vectrze jest klauzula waloryzacyjna oparta na wskaźniku półrocznym i w istocie pozwala podwyższać im ceny dwa razy w roku 😆

No cóż, gratuluje wszystkim, którzy zgodzili się mimo tego na umowę z nimi patrząc na to, jakie były prognozy odnośnie inflacji oraz sam fakt, jak nieprzewidywalna jest w takim przypadku cena w dłuższym okresie.

Deflacja nie jest pożądanym zjawiskiem w gospodarce i nawet jeśli czasem się pojawia to raczej skromna i nie powinniśmy jej oczekiwać w najbliższych latach.

Edytowane przez mrozio11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, oculars_increasers napisał(a):

podwyżka może mieć miejsce 4 razy czyli nawet w okolice 170% ceny początkowej. A to wszystko przy braku prawa do wypowiedzenia umowy

A jak np. wybuchnie wojna na globalną skalę lub będzie krach na giełdach lub Polska zbankrutuje i inflacja wyniesie 80%, czy 150% rocznie, to na końcu 24-miesięcznej umowy trzeba płacić 3 razy więcej niż na początku, bez możliwości zerwania umowy, nawet jak kogoś nie będzie stać na opłacanie horrendalnych opłat.

I prawo na to pozwala?

Ryzyko frankowe jest niezgodne z prawem, a ruletka w cyrograf inflacyjny jest legalna?

Edytowane przez aquarius
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Zuzia napisał(a):

A w skrócie. Dla mnie ta klauzula to pewna forma złodziejstwa, zrezygnowałam z wzięcia promocji na pakiety dodatkowe, bo w ostatecznym rozrachunku może się nie opłacić, jest ryzyko, że to przemycają po skorzystaniu z takich ofert jednym ze sprytnych zapisów w regulaminie.

Ja też. Miałem wziąść C+.

Wolę kupić bezpośrednio bez promocji w Vectrze bo i tak będzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już tu kiedyś pisałem o zasadach waloryzacji.

W ogromnym skrócie. Żeby przedsiębiorca mógł z niej skorzystać/zastosować to co do zasady musi wykazać w jaki sposób poszczególne elementy wzrostu cen przekładają się na koszty świadczenia usług i jaki to ma wpływ na podwyżkę za sprzedawany produkt. Przykład z sufitu ale chyba najbardziej obrazowy. Zakładając, że ceny stali i drewna wzrosły tak bardzo, że ogólny wskaźnik inflacji wyniósł 14% to Vectra musiałaby pokazać w jaki sposób wzrost cen tych surowców przełożył się na wzrost ceny pakietu np. "Na ostro". Tak to z założenia powinno działać, żeby przedsiębiorca mógł z tej ustawy skorzystać. Ogólne wzmianki i uzasadnienia, które wysyła Vectra mają się nijak do ustawy, która miała chronić przedsiębiorców ale też chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami firm. Nie może być bowiem tak, że każda firma będzie mogła skorzystać z tej ustawy. Vectra na 100% dostanie za to kolejną karę. A już po prostu największą bezczelnością jest to, że na stronie www nadal mają oferty z promocjami, które są np. tańsze niż umowy danego klienta, któremu zastosowano klauzulę waloryzacyjną. Przecież to jest w takim razie <beeep>. Czyli firma sprzedaje coś poniżej kosztów swojej działalności by za chwilę podwyższyć cenę "idiocie", który podpisał umowę. Mało tego, z tego co czytam, stosuje klauzulę waloryzacyjną klientowi, który podpisał umowę miesiąc temu... No na prawdę... to jest nie do obrony... Dziwię się, że nikt do tej pory nie nagłośnił tego jak kombinuje Vectra. Owszem, że w innym serwisie z mediami, była o tym mowa ale rozeszło się po tzw. kościach. Nie mówię, że firma nie ma prawa do waloryzacji, uważam, że ma, ale sposób w jaki robi to Vectra to jeden wielki BEZCZELNY wałek.

Edytowane przez Rafiusz
  • Popieram 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było tak z ustawą antyhazardową, że PO wprowadziło swoją bez konsultacji z UE i była w praktyce martwa, szary biznes hulał bez opamiętania i automaty na każdym kroku. W sądach automaciarze wszystko wygrywali i dostawali odszkodowania - od góry do dołu.

 

A to, że "nie każde" działa tak, że jak PiS zrobił ustawę przeciwną do tej to musi zgłosić to do UE i żeby się tamci na to zgodzili. W przypadku Konstytucji RP tak nie jest, bo została uchwalona, zanim Polska weszła do Unii. Ważne jest kiedy przepisy zakazujące klauzul inflacyjnych weszły w życie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co da przepychanie się na argumenty?
Prawda jest taka, że największą moc sprawczą ma konsument, który na coś się godzi lub nie. O ile w styczniu można było rzec że to jest zaskoczenie, to po całym rabanie w mediach ludzie jednak z nimi nowe umowy podpisywali właśnie z tą klauzulą, czyli byli świadomi, że Vectra robi takie wałki.
Nie wiem o co teraz płacz.

  • Popieram 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kare dostaną tylko jeśli siłowo wprowadzą zmiany, jednak umowę z klauzulą podpisują obie strony nie zmuszane do tego.

Tu się zgadzam, jeśli konsumenci byliby oczytani, świadomi, nie podpisywaliby takich umów masowo, operator szybko by zmienił praktykę na korzystną finansowo dla konsumenta.

  • Popieram 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umów bez klauzul nie ma. Największym k.restwem Vectry jest to, że obiecują nie zmienność ceny. Dają np. szybszy internet za złotówkę do już płaconej faktury a po miesiącu cyk podwyżka i to horrendalna. Można zadzwonić na infolinię i się kłócić ale jaki sens jest wyżywać się na bogu ducha winnej konsultantce. Niech posadzą na telefonie tego [beep]la, który te klauzule wymyślił. Będzie taki odważny? Jedna rada. Nie podpisujcie z Vectrą żadnych umów. Idźcie do konkurencji! Stracą klientów to może pójdą po rozum do głowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, LorDx napisał(a):

Polecam, GUS
https://okablowani.pl/waloryzacja-oplaty-abonamentowej/
Unia pozwala, zgodnie z traktatami prawo UE ma pierwszeństwo nad prawem krajowym.

ale przeczytałeś co napisałem? Chyba nie.

a przeczytałeś dokładnie artykuł, na który się powołujesz?

 

Jeszcze raz. Ja nie mówię, że nie mają prawa do zmiany "wynagrodzenia". Według mnie mają. Nie podoba mi się tylko sposób w jaki to robią. Opisałem dokładnie w swoim poście co według mnie w postępowaniu Vectry jest krótko mówiąc nieetyczne. Niech waloryzują tylko to powinno zupełnie inaczej wyglądać. 

Do powyższych nieetycznych zachowań Vectry, o których nie napisałem, a o których można przeczytać w necie, dorzucić można to, że niektórzy konsultanci podobno przy przedłużaniu obecnych umów lub zawierania nowych, mówią, że te klauzule waloryzacyjne to tylko ot taki sobie zapis, z którego pewnie nie będą nigdy korzystać. Jeżeli to prawda to włosy dęba stają. Jednemu klientowi będzie się chciało walczyć, drugiemu nie i nie będzie interweniował. 

W artykule, do którego wstawiłeś link jest mowa m.n. o:

"W polskich realiach omawiane klauzule mogłyby zostać uznane za niedozwolone na podstawie przepisu art. 385 (1) Kodeksu cywilnego."

Tylko tyle i aż tyle.

I tak sobie jeszcze myślę. Szkoda, że np. Redakcja Satkuriera nie zrobi jakiejś analizy i nie napisze o poczynaniach Vectry lub innych operatorów kablowych o ile stosują podobne praktyki. Według mnie Vectra dostanie karę. I nie za to że nie mają prawa tego robić tylko za sposób w jaki to zostało wprowadzone i realizowane.

Edytowane przez Rafiusz
  • Popieram 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Maross napisał(a):

.... ludzie jednak z nimi nowe umowy podpisywali właśnie z tą klauzulą, czyli byli świadomi, że Vectra robi takie wałki.
Nie wiem o co teraz płacz.

W moim bloku jest tylko Vectra która przejęła MM. Nie ma innego operatora, wiec nie ma innego wyjścia. Mogę ewentualnie mieć Neostrade do 10 mega. I żeby nie było, to 100 tysięczne miasto. Nie jest  więc tak prosto jak się wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to właśnie nie powinno tak działać. Przykład ze wzrostem cen stali. Żeby to miało sens to powinni wyliczyć jak podwyżka cen energii elektrycznej miała wpływ na koszty działalności firmy. Tak jak pisałem, gdyby inflacja spowodowana była wyłącznie przez czynniki które mają się nijak do kosztów działalności firmy to tez z automatu powinni podnosić ceny? Otóż właśnie nie. Ale przecież ja już o tym pisałem. Żeby nikt do klauzuli waloryzacyjnej się nie mógł doczepić to w umowie nie powinna być brana pod uwagę półroczna inflacja a wyłącznie kilka jakiś wybranych elementów np. wzrost cen energii elektrycznej, wzrost płacy minimalnej, wzrost cen paliw i kilka innych ale nie wszystkie.  Dodatkowo takie wyliczenia powinny uwzględniać liczbę abonentów itp. itd. a nie że tak po prostu podnoszą ceny o wzrost czynników cenotwórczych. Przecież to jest naprawdę kretynizm i byle ekonomista i prawnik może to podważyć co wyczynia Vectra. Wtedy wszystko byłoby jasne a tak to wszyscy są niestety dymani aż miło. Jaśniej się nie da.  

Edytowane przez Rafiusz
  • Popieram 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tak działa GUS, to wyrocznia dla całego państwa, od ZUSu po US.

To Jest swoboda kształtowania oferty i polityki firmy.

W zamówieniach publicznych to funkcjonuje jak równowaga ekonomiczna stron, to żadna nowość.

 

Ustawa telekomunikacyjna jest do poprawki ale nikomu się nie śpieszy.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...