Również otrzymałem maila w sprawie dostosowania regulaminu/umowy do nowej ustawy.
Z pobieżnej lektury otrzymanego Listu Przewodniego PKE wynika, że:
- dla umów terminowych w trakcie trwania Okresu Zobowiązania nie będzie stosowane podwyższanie opłat o wskaźnik inflacji (CPI)
- dla umów bezterminowych lub umów zawartych jako terminowe, ale już po upływie Okresu Zobowiązania - Dostawca Usług uprawniony jest do podwyższenia opłat o wskaźnik inflacji "z obiektywnych powodów, które wpływają na świadczenie Usług lub Usług Dodatkowych przez Dostawcę Usług". Lista "powodów" podana jest w pkt II.28.3 (ppkty a-m). Niewątpliwie Vectra będzie - tak jak do tej pory - korzystać z tego uprawnienia.
Skoro mowa o wzroście inflacji i możliwej podwyżce opłat uwzględniono również przypadek deflacji czyli spadku cen. Uwaga! Teraz najlepsze:
Tzn. po podwyższeniu opłat z tytułu inflacji, dostawca nie ma obowiązku ich obniżenia, gdy wystąpi deflacja - jest jedynie do tego uprawniony, ale nie ma takiego obowiązku. Co to oznacza? Oznacza to naruszenie interesów konsumenta. Dlaczego? Bo w tym przypadku następuje zachwianie równowagi kontraktowej na linii konsument-dostawca usług, tzn. konsument znajduje się w gorszej pozycji w stosunku do dostawcy, który może nadal pobierać podwyższone opłaty. Co można zrobić? Rozwiązać umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia i czekać aż UOKiK zakwestionuje taką praktykę rynkową jako niedozwoloną.