Skocz do zawartości

Nowa ustawa medialna, a przestrzeganie zapisów przez stacje


Tim
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ponadto stacje mają możliwość promowania swoich audycji, ale zgodnie z obowiązującymi przepisami TYLKO pomiędzy emisją danych programów, czy też między blokami reklamowymi.
I to jest największy minus nowego rozporządzenia. Oglądając dany program chciałbym w trakcie przerwy w np. serialu zobaczyć zapowiedzi np. filmów, bo np. czasem taka zapowiedź dopiero mnie zachęca do obejrzenia filmu i ten punkt rozporządzenia jest nie tylko w nadawcę wymierzony, ale też w zwykłego widza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od podglądania, co będzie dalej jest EPG.

Dokładnie. A ci co siedzą w analogu mają jeszcze teletext czy też papierową gazetę. Nie potrzeba "uszczęśliwiać" wszystkich na siłę, umieszczając tego typu śmieci na ekranie.

 

I to jest największy minus nowego rozporządzenia. Oglądając dany program chciałbym w trakcie przerwy w np. serialu zobaczyć zapowiedzi np. filmów, bo np. czasem taka zapowiedź dopiero mnie zachęca do obejrzenia filmu i ten punkt rozporządzenia jest nie tylko w nadawcę wymierzony, ale też w zwykłego widza.

No przecież stacje prywatne przerywając film, serial czy inny program w dalszym ciągu emitują zapowiedzi między 2 blokami reklamowymi i jest to zgodne z przepisami. Tylko jest limit na taką autopromocję, żeby nie było tak jak kiedyś robił Polsat czy TV4, że np. film 79 minutowy przerywany był 3 razy - w tym pierwsza przerwa to sama autopromocja, druga przerwa to 2 bloki reklamowe i między nimi autopromocja i trzecia przerwa to znowu sama autopromocja. W ten sposób sztucznie wydłużano czas emisji i film 79 minutowy trwał blisko 2 godziny!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od podglądania, co będzie dalej jest EPG.
W EPG nie ma zwiastunów
No przecież stacje prywatne przerywając film' date=' serial czy inny program w dalszym ciągu emitują zapowiedzi między 2 blokami reklamowymi i jest to zgodne z przepisami.[/quote']Widać, że nie oglądasz chyba często telewizji. Stacje tv zapowiedzi mogą emitować tylko podczas autopromocji pomiędzy audycjami i tylko 2 minuty na całą godzinę lub w trakcie bloku reklamowego co czasem, ale rzadko robi TVN. Pomiędzy dwoma blokami reklamowymi w trakcie przerwy programu jest zakaz stosowania autopromocji, a TVN już od 3 tygodni nie emituje zapowiedzi w ramach cyklu "Widzowie TVN proponują", gdyż było to omijanie ustawy. Na chwilę obecną tylko Puls omija ustawę w dalszym ciągu, a więc wynika z tego, że w tv zapowiedzi programowe są rzadko emitowane. Niestety.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację - TVN, Polsat i Puls oglądam bardzo rzadko. Najczęściej oglądam kanały TVP. :wink:

Kiedy jakiś czas temu włączyłem którąś z prywatnych stacji, pomiędzy 2 blokami reklamowymi (w trakcie przerwy) zapowiedzi były. Możliwe, że obecnie zaprzestali tego procederu (sprawdzę z ciekawości :> ).

Przyznam jednak ci rację, że takie zapowiedzi stacja powinna umieszczać kiedy jej się spodoba (czy pomiędzy 2 blokami reklamowymi w trakcie przerwy, czy też pomiędzy audycjami), byleby limit reklam i autopromocji był zachowany. Ewentualnie np. gdyby nie wykorzystali całego limitu reklam, pozostały limit mogliby przeznaczyć właśnie na autopromocję. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację - TVN, Polsat i Puls oglądam bardzo rzadko. Najczęściej oglądam kanały TVP. :wink:

Kiedy jakiś czas temu włączyłem którąś z prywatnych stacji, pomiędzy 2 blokami reklamowymi (w trakcie przerwy) zapowiedzi były. Możliwe, że obecnie zaprzestali tego procederu (sprawdzę z ciekawości :> ).

Były to sztuczne twory typu "Tylko w Polsacie" lub "Widzowie TVN proponują", które zostały zlikwidowane.
Przyznam jednak ci rację, że takie zapowiedzi stacja powinna umieszczać kiedy jej się spodoba (czy pomiędzy 2 blokami reklamowymi w trakcie przerwy, czy też pomiędzy audycjami), byleby limit reklam i autopromocji był zachowany.
Limit 2 minut to trochę za mało. Mogło by to być chociaż 5 minut na całą godzinę i emisja możliwa wtedy kiedy stacja chce.
Ewentualnie np. gdyby nie wykorzystali całego limitu reklam' date=' pozostały limit mogliby przeznaczyć właśnie na autopromocję. :wink:[/quote']TVN w takim przypadku zwykłe zapowiedzi pakuje do bloku reklamowego. Sam sobie płacić nie musi :P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Limit 2 minut to trochę za mało. Mogło by to być chociaż 5 minut na całą godzinę i emisja możliwa wtedy kiedy stacja chce.

Zgoda, 5 minut na godzinę byłoby optymalne z jednym tylko zastrzeżeniem, że taka autopromocja nie ma prawa pojawić się W TRAKCIE emisji audycji (żadne głupie wyskakujące grafiki, przebiegające paski, napisy pod logo, dzielenie ekranu czy też gadanie spikera na napisach końcowych). Stacje powinny mieć możliwość emisji zapowiedzi kiedy chcą, ale tylko między audycjami lub blokami reklamowymi (także w trakcie przerw).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie! CO wy piszecie. Wiadome, że chodziło mi o to, żeby oznakowania wiekowe były nieobecne na antenie! Albo żeby pojawiały się tylko na 15 sekund i znikały. Jeżeli chodzi o pokazywanie "tabelek" na ekranie z np. "za chwile" to tez zle mnie rozumiecie. Mogą one miec miejsca, ale tylko na końcu programów, musza byc małe i pojawiać się na chwile. Nikt chyba sobien ie wyobraza, że przez cały czas beda jakies belki na ekranie z promocjami. Takiego czegos nie powinno byc zdecydowanie. Po prostu chodzi o to, żeby nie robic z telewizji czegoś, gdzie wszystko jest zabronione. Stacje mogą reklamować swoje programy, ale w sposób określony przez np. czas na antenie, wielkość belek, estetyke ... o to chodzi! A nie, że zabraniamy stacjom wszystkiego ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o pokazywanie "tabelek" na ekranie z np. "za chwile" to tez zle mnie rozumiecie. Mogą one miec miejsca, ale tylko na końcu programów, musza byc małe i pojawiać się na chwile.

Ja doskonale zrozumiałem, ale jestem innego zdania i nie życzę sobie ŻADNEGO spamu na ekranie - choćby miał on być tylko przez chwilę, na końcu programów czy też w postaci nawet małych grafik. Po co ci to potrzebne? Nie masz EPG, teletextu, gazety?

Nie rozumiesz, że jak dasz przyzwolenie na to, to z biegiem czasu tego syfu będzie coraz więcej - tak jak to było przed uch[beep]em nowej ustawy medialnej?

 

Stacje mogą reklamować swoje programy, ale w sposób określony przez np. czas na antenie, wielkość belek, estetyke ... o to chodzi!

Nie mogą i bardzo dobrze! Skoro rząd uchwalił nowe przepisy ustawy medialnej, to widocznie dlatego, że było dużo skarg od widzów i większość miała już dosyć tej nachalnej autopromocji.

A skoro przepisy zostały uchwalone i obowiązują, to stacje POWINNY ich przestrzegać, a nie robić jakieś dziwne podchody (może KRRiT zareaguje, a może nie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stacje mogą reklamować swoje programy, ale w sposób określony przez np. czas na antenie, wielkość belek, estetyke ... o to chodzi!

Nie mogą i bardzo dobrze! Skoro rząd uchwalił nowe przepisy ustawy medialnej, to widocznie dlatego, że było dużo skarg od widzów i większość miała już dosyć tej nachalnej autopromocji.

A skoro przepisy zostały uchwalone i obowiązują, to stacje POWINNY ich przestrzegać, a nie robić jakieś dziwne podchody (może KRRiT zareaguje, a może nie).

 

Ale co się zmieniło? Stacje dalej promują swoje programy. Tylko teraz zamiast hasła "polecamy" mamy "autopromocja". Tak więc nic sie nie zmieniło. Mowa tutaj oczywiscie o blokach, kóre wystepuja w przerwach filmu/serialu, a nie belki w czasie trwania seansu.

 

Szczerze. Ja również jestem ZA tym, aby nie było żadnych niepotrzebnych rzeczy na ekranie - nawet loga stacji. Ale jeżeli nie da się tak robić to pozostaje jedynie zmniejszyć to co jest teraz. Czyli jak najmniejsze oznakowanie wiekowe ( lub ich pojawianie się na 15 sekund po starcie filmu ), belki "za chwile" powinny pojawiać się podczas napisów końcowych filmu/serialu, logo stacji powinno być przeźroczyste, brak jakichkolwiek głupot typu non stop reklama programu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co się zmieniło? Stacje dalej promują swoje programy. Tylko teraz zamiast hasła "polecamy" mamy "autopromocja". Tak więc nic sie nie zmieniło. Mowa tutaj oczywiscie o blokach, kóre wystepuja w przerwach filmu/serialu, a nie belki w czasie trwania seansu.

No właśnie cały czas piszę, że absolutnie nie przeszkadzają mi te autopromocje pomiędzy audycjami czy też blokami reklamowymi. W tym przypadku bowiem widz ma wybór - ktoś chce to je ogląda, ktoś nie chce to nie ogląda. Jestem natomiast kategorycznie przeciwny umieszczaniu wszelkiego rodzaju autopromocji podczas trwania audycji, bo widz jest "uszczęśliwiany" na siłę - czy sobie tego życzy, czy też nie! Nowa ustawa w tym właśnie względzie bardzo dużo zmieniła na korzyść widza - brak śmietniska na ekranie. Doskonale pamiętam te nachalne wyskakujące co kilka-kilkanaście minut ogromne grafiki, olbrzymie komunikaty pod logo, dzielenie ekranu na pół i zakłócanie głosem lektora muzyki na napisach końcowych filmu czy serialu.

 

Szczerze. Ja również jestem ZA tym, aby nie było żadnych niepotrzebnych rzeczy na ekranie - nawet loga stacji. Ale jeżeli nie da się tak robić to pozostaje jedynie zmniejszyć to co jest teraz. Czyli jak najmniejsze oznakowanie wiekowe ( lub ich pojawianie się na 15 sekund po starcie filmu ), belki "za chwile" powinny pojawiać się podczas napisów końcowych filmu/serialu, logo stacji powinno być przeźroczyste, brak jakichkolwiek głupot typu non stop reklama programu.

Oczywiście także byłem przeciwny, gdy KRRiT wprowadziła nowe oznaczenia wiekowe zamiast zupełnie je zlikwidować. Na szczęście TVP (wychodząc naprzeciw oczekiwaniom widzów) znacznie pomniejszyła te początkowe kulfony, wprowadziła wycięcia i przezroczystość (przy okazji także i logo). W tym akurat przypadku rzeczywiście więcej zrobić nie można było - bo taki jest przepis i trzeba go przestrzegać.

Zupełnie odwrotnie jest w przypadku emisji przez stacje Polsat, TVN czy Puls grafik typu "za chwilę..., następnie..." Otóż oni żadnej łaski nie robią emitując to nawet minimalnej wielkości, co więcej łamią przepisy - bo tych grafik podczas trwania audycji W OGÓLE być nie powinno, nie wspominając już o przebiegających paskach czy "gadającym" lektorze na napisach końcowych filmów czy seriali.

Ciekawe, że te stacje (szczególnie Polsat) jakoś nie kwapią się, aby pomniejszyć swoje oznaczenia wiekowe do rozmiarów choćby takich, jakie są na TVP. Widać zatem czyim interesem tak naprawdę się kierują (walnąć autopromocję wbrew przepisom owszem, ale pomniejszyć oznaczenia wiekowe dla dobra widzów to już nie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szczęście TVP (wychodząc naprzeciw oczekiwaniom widzów) znacznie pomniejszyła te początkowe kulfony, wprowadziła wycięcia i przezroczystość (przy okazji także i logo).

Szkoda, że TVP przy okazji nie pomniejszyła swojego logo przy pozycjach w 16:9 i nie nadała przeźroczystości swoim pozostałym kanałom: TVP Polonia, TVP Kultura, TVP Historia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Jeszcze powinni zakazać w przekazie cyfrowym nadawać logo stacji na ekranie

Masz rację. W przekazie cyfrowym nie potrzebne jest ani logo stacji, ani oznaczenia wiekowego, ani zapowiedzi Za chwilę, bo wszystkie te informacje można umieścić w EPG. Niestety byłoby ciężko z wprowadzeniem zakazu emisji logo, gdyż ponad 99% kanałów na świecie je emituje. Z pewnością decyzja taka wymagałaby sporej odwagi i wzbudziłaby wiele kontrowersji wśród nadawców. Natomiast jeśli chodzi o oznaczenia wiekowe to nadawcy nie mają nic przeciwko ich likwidacji, lecz na przeszkodzie stoją ustępy 5a i 5b w ustawie o radiofonii i telewizji. KRRiT nie posiada możliwości inicjatywy ustawodawczej, więc nie może zmienić ustawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już zaczynają... Pewnie będą się tłumaczyć, że to była informacja. Belki "za chwilę" i gadający spiker pewnie za jakiś czas zawitają w TVP...

No i wykrakałeś. Dzisiaj podczas napisów końcowych na "Galerii" (TVP 1) można było usłyszeć "gadającego spikera" reklamującego inne pozycje programowe. Przebiegające paski reklamujące "Bitwę na głosy" także w dalszym ciągu pojawiają się na różnych audycjach. :evil:

Na pierwszej stronie tematu mamy co w przyjętej ustawie uznano za reklamę, czym jest autopromocja i czego nie wolno robić mediom publicznym (prywatnym zresztą też).

Nie rozumiem po co w ogóle uchwalano tę ustawę, skoro i tak NIKT z nadawców NIE PRZESTRZEGA zawartych w niej przepisów?

Zastanawiam się także dlaczego jeszcze istnieje ta KRRiT? Skompromitowali się podczas przydzielania miejsc na MUX-ach, nie wypełniają swoich podstawowych obowiązków (nadawcy zupełnie bezkarnie łamią przepisy). Czyżby za dużo pieniędzy było w budżecie? :!:

 

@Logomaniak: pisałeś i dzwoniłeś już kilka razy do KRRiT, czy mógłbyś się ich zapytać dlaczego pozwalają stacjom na jawne i bezkarne łamanie obowiązujących przepisów nowej ustawy medialnej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

@Salarieri

Kolego jako przeciwnik oznaczeń wiekowych (wnioskuję to po Twoim awatarze oraz podpisie) powinieneś wiedzieć, jaki akt je wprowadził w życie. Piszę o tym akcie, gdyż jest to ten sam akt, który jest omawiany w tym temacie.

Jest to ustawa o radiofonii i telewizji, a można ją ściągnąć na przykład ze strony Sejmu RP.

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19930070034

Należy ściągnąć tekst ujednolicony.

Są także rozporządzenia do tej ustawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, moja wpadka. Wyszukałem sobie przez Google ustawę medialną, ale nie zauważyłem, że wszedłem na jej starą wersję i stąd też moje bezsensowne zapytanie. Zdaje sobie sprawę, że obowiązek wyświetlania oznaczeń wiekowych został wprowadzany przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej nowelizacją tej ustawy z 2 kwietnia 2004 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Niestety nie był to jednorazowy wybryk, bo robią to od pewnego czasu i to na coraz to większej ilości programów (TVP 1 i TVP 2). Wczoraj np. spiker tak zakłócał fragmenty następnego odcinka "Klanu", że nie dało się niczego usłyszeć. Do tego dochodzą przebiegające paski z reklamami innych programów.

 

Przytaczam najważniejsze punkty z owej ustawy:

 

Dz. U. nr 85, poz. 459 (Ustawa z dn. 25 marca 2011 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw)

 

Art. 4. pkt 17

Reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja;

 

Art. 4. pkt 23

Autopromocją jest każdy przekaz pochodzący od dostawcy usługi medialnej mający służyć bezpośrednio lub pośrednio promocji jego audycji, towarów lub usług;

 

Art. 16a. ust. 5

Za przerwanie audycji uznaje się każde umieszczenie reklamy lub telesprzedaży w trakcie audycji.

 

Art. 16a. ust. 7

Nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży audycji w programach publicznej radiofonii i telewizji, z wyjątkiem audycji, o których mowa w ust. 2.; (chodzi o transmisje sportowe)

 

Art. 16. ust. 5

Ogłoszenia, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2 (chodzi m.in. o autopromocję) , są emitowane pomiędzy audycjami i nie mogą zajmować więcej niż 2 minuty w ciągu godziny zegarowej.

 

Jak dla mnie to TVP łamie zapisy ustawy medialnej i to aż na 2 sposoby:

1. Emituje autopromocję w trakcie trwania audycji - co jest zabronione w ustawie (Art. 16. ust. 5).

2. Ingeruje w audycje nadając reklamę (autopromocja w ustawie uznana została za reklamę - Art. 4. pkt 17), a jak wiadomo TVP nie ma prawa przerywać programów reklamami (Art. 16a. ust. 7).

 

Dziwię się bardzo takiej sytuacji. Telewizja publiczna powinna być wzorem dla innych telewizji. I nie ma tu żadnego znaczenia i usprawiedliwienia, że telewizje komercyjne łamią ustawę medialną od samego początku (np. Polsat, TVN, TV Puls).

Powinni się zastanowić nad tym faktem, i zrozumieć że ludziom nie podoba się taka nachalna autopromocja. Gdyby było inaczej sejm nie uchwaliłby nowelizazji owej ustawy.

Ja właśnie z tego powodu oglądałem praktycznie tylko kanały TVP, bo lubię oglądać programy, które nie są przerywane reklamami i lubię je oglądać w całości (łącznie z napisami końcowymi). Niestety zostałem niemile zaskoczony przez TVP.

A to że KRRiT nie wypełnia swoich ustawowych obowiązków i pozwala na łamanie prawa, pozostawię już bez komentarza.

 

Osobom, którym nie podoba się ta sytuacja i chcieliby napisać w tej sprawie do TVP, polecam ich formularz kontaktowy: http://www.tvp.pl/o-tvp/kontakt . Ja już do nich napisałem.

 

I na koniec mam pytanie do SAT Kuriera: Dlaczego nie napiszecie artykułu na ten temat ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie był to niestety jednorazowy wybryk, bo robią to od pewnego czasu i to na coraz to większej ilości programów (TVP 1 i TVP 2).

Mam na myśli ,,Galerię". Wiem, że w innych serialach jest to nagminne. Dzisiaj zaś ,,Galeria" była emitowana bez żadnych tego rodzaju "dodatków".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to że KRRiT nie wypełnia swoich ustawowych obowiązków i pozwala na łamanie prawa, pozostawię już bez komentarza.

Możesz spróbować napisać do nich w tej sprawie, dokładnie opisując w jaki sposób dani nadawcy łamią zapisy ustawy: skargi@krrit.gov.pl Trzeba podpisać się swoim imieniem, nazwiskiem i adresem. Na odpowiedź czeka się około miesiąca.

 

I na koniec mam pytanie do SAT Kuriera: Dlaczego nie napiszecie artykułu na ten temat ???

Jeśli widzisz potrzebę takiego artykułu, to możesz go napisać. Od paru miesięcy każdy użytkownik Forum SAT Kuriera może pisać własne artykuły na SATKurier.pl Po prawej stronie znajduje się przycisk PUBLIKUJ WŁASNE ARTYKUŁY:

satkurier.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...