Skocz do zawartości

Oglądalność polskich i polskojęzycznych kanałów TV


Barti
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Barti no.. weź poczytaj trochę o statystyce. Każde takie badanie to statystyka. Nie da sie dać każdemu telemetra bo koszt przerobienia danych byłby tak ogromny, że nikomu by się to nie opłacało. Panel Nielsena to miniatura Polski. Czyli gdyby wszystkie telemetry w jednej chwili włączyły jeden program to by wyszło, że ten program oglądało 33 mln Polaków bo taka jest grupa 4+. I zawsze każde takie badanie będzie statystyką więc się tak nie szokuj :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełnię odpowiedź @STARS.TV, że to nie jest nic niezwykłego - tak samo sondaże wyborcze itp. Pyta się ileś lub dzwoni się po iluś osobach, a następnie rzutuje na całość, licząc że się trafi na przekrój społeczeństwa. Im większa grupa, tym precyzyjniej to ma szansę wyjść na koniec (o ile się faktycznie dobrze dobierze grupę), ale zawsze będzie jakiś błąd i jest to nie do przeskoczenia, bo w pewnym momencie koszt badania byłby większy niż sens jego przeprowadzania. Wszystkich zapytać się nie da. Ale nie zakładałbym zaraz, że to całkiem bez sensu, to kwestia metodologii i tego jak się badania przeprowadza - dąży się do uzyskania potencjalnie najmniejszego błędu.

 

Ze statystyką jest tak, że jak ja mam kapustę, a @Barti ma mięso i ryż, to statystycznie mamy gołąbki, a praktycznie latamy głodni :lol2: I to nawet jakbyśmy siedzieli na jednym kwadracie, bo nie wiem jak @Barti, ale ja nie umiem gotować za bardzo :lol2:

 

Badania oglądalności to jest też kwestia pewnej umowy - mając świadomość niedoskonałości rynek umawia się, czy akceptuje to jako wspólną walutę... I cóż - jak komuś nie bardzo wychodzi, to rośnie chęć nieakceptowania ;) A do czego to doprowadzi to osobna para kaloszy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 tys z 33 mln 4+ wyszło 0,02 % więc jak dla mnie próba jest zdecydowanie za mała. Jeśli chodzi o te badania to najlepiej pokazały to ostatnie wybory parlamentarne i o ile się nie mylę to prezydenckie (Tusk-Kaczyński). Tam to co było wg badań przed diametralnie różniło się od wyników wyborów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badania politycznie lub słuchalności radia są słabsze. Tam się deklaruje, ale czy to prawda, czy nie, nie da się zweryfikować. W Nielsenie przynajmniej panelista nie ściemnia. Albo miał włączone albo nie i tyle. Jeśli od 2019 faktycznie w badaniu będzie 5000 gospodarstw domowych zamiast dzisiejszych 1900 to już będzie bardzo sensownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Niemczech jest panel około 8 tys. A ile u nich jest mieszkańców? :) Natomiast wyniki Netii różnią się od wyników Nielsena ponieważ panel Netii nie jest żadnym panelem. Doprawdy śmiać mi się chce gdy prezes Kurski zarzuca Nielsenowi problemy z wiarygodnością a sam wciska ludziom taki syf, że szok. Badanie Netii jest NIEREPREZENTATYWNE dla całego kraju. Jedna metoda odbioru (kabel) to już na starcie dyskwalifikuje to coś. Przecież w Polsce znacznie więcej ludzi odbiera telewizję poprzez mux i sat niż przez kabel. Generalnie szkoda czasu żeby o tym gadać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@STARS.TV akurat rynek paytv to jest podzielony mniej więcej 50/50 między platformy i kablówki/ipv. Nie sądze, żeby widzowie Netii jakoś się szczególnie różnili od widzów NC+ czy CP jeśli chodzi o to co oglądają.

 

Wiadomo, że Netia nie daje szans np. na zaobserowanie tego co oglądają widzowie mniejszych miast czy wsi, gdzie ich po prostu nie ma, ale Nielsen też nie daje szans wielu nadawcom, którzy po prostu nie mieszczą się w panelu, który przez lata niespecjalnie się zmienił, mimo, że nie mamy już 50 kanałów po polsku tylko 3x więcej... Też mogę powiedzieć, że badanie Nielsena jest nieprezentatywne, bo znam co najmniej kilkanaście osób które oglądają kanały, które tam mają 0,00, albo nie ma ich w ogóle ;).

Edytowane przez bgmnt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli kanału nie ma w ogóle, to akurat bardziej wina nadawcy :> Użycie Netii ma cały szereg wad, poza tym istotnym, co napisał STARS.TV także m.in.:

- wyniki zaburza jednolita struktura pakietów (gdy używa się różnych źródeł, to dane kanały mogą być w różnych pakietach i ich oglądalność u różnych operatorów się różni)

- niektórych kanałów w ofercie nie mają wcale i ich oglądalność nigdy nie będzie uwzględniona (Nielsen zawsze daje szansę, bo jednak telemetry trafiają w bardzo różne miejsca)

- wpływ na wyniki mogą mieć pozycje kanałów na liście i wygoda poruszania się po niej w dekoderach (im coś dalej i trudniej tam się dostać - będzie mieć zaniżone wyniki)

 

Pomogłoby na to dorzucenie danych od kolejnych operatorów, bo to nie w ilości jest problem. Informacja ze 150 tys. dekoderów, ale u jednego tylko operatora jest niestety mniej warta niż z tych 2 tys., ale pod różnymi platformami i źródłami sygnału. Poszerzenie ilości punktów do 5 tys. w Nielsenie z pewnością coś poprawi, chociaż nadal to będzie obarczone wadami, gdy jeden telemetr będzie odpowiadał za spory skok.

 

Czytałem o pomyśle, aby uzupełnić dane od Netii o informacje z telewizji hybrydowej, ale to znowu strzał trochę w ciemno, bo nie każdy ma TV z DVB-T z HbbTV, a nawet jeśli - nie musi mieć go podpiętego do sieci, a nawet gdy to ma - nie każdy nadawca śledzi tak oglądalność, więc nie będzie informacji przekrojowej - nie będzie się dało rzutować informacji o tym ile osób ogląda np. TVP na całe społeczeństwo nie wiedząc ile nie ogląda. Coś poszerzy, ale nadal nie o to chodzi.

 

Może gdyby zabrał się za to ktoś poważny i faktycznie spróbował uzyskać takie informacje od możliwie dużego grona operatorów (uwaga: 1. nie każdy operator to śledzi, 2. nie każdy abonent może się zgadzać na bycie śledzonym w ten sposób - to powinno zostać najpierw uregulowane), uzupełniając ew. telemetrami (by dotrzeć, gdzie nie da się inaczej), to by coś dało, ale finalny problem jest w tym, że nie można traktować badania robionego przez jednego z uczestników podziału tortu reklamowego, bo w oczywisty sposób chodzi mu o pokazanie siebie jak najlepiej. I to zabija całą sprawę. Żeby to było poważne, to musi to robić ktoś bezstronny i niezaangażowany, kto nie będzie stękał, gdy akurat konkurencji wyjdzie dużo :)

 

Jedyne co mogę pochwalić, to jest to, że ogólnie wszelkie te naciski powodują, że Nielsen musi ścisnąć cztery litery i coś robić mocniej niż do tej pory, choćby poszerzenie panelu do 5 tys. to zasługa zamieszania, bez niego nie zmieniłoby się pewnie nic. Uważam też za pozytywne poszukiwanie innych dróg, ale przy tym brakuje uczciwości aby przyznać, że to nie jest metoda reprezentatywna i ma istotne wady (tak jak i Nielsen jakieś ma) - zalatuje ściemnianiem, czego nie lubię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Admin bardzo ładnie napisałeś. Jest tylko jedno ale, pamiętajmy, że przez lata całe opór przed powiększeniem panelu szedł od największych czyli TVP, TVN i Polsatu! Bo im generalnie nie jest to na rękę, stacje które mają 95%-100% zasięgu technicznego obecna wielkość panelu nie boli. Każde powiększenie które może doszacować małych może dać im w tyłek bo jak ktoś gdzieś zyska to ktoś gdzieś będzie musiał stracić. I jest jak jest, dokładnie tak samo jak utrzymywanie jako waluty rozliczeniowej grupy komercyjnej 16-49. To były dobre widełki 20 lat temu, dziś są beznadziejne bo społeczeństwo się starzeje a nie młodnieje. No ale komuś jest to na rękę żeby było tak jak jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Mr. Orbita masz oczywiście rację, ale z drugiej strony, obecne badanie może na dziś zaburzuć z kolei jedna osoba, która na kilka godzin odpala jakiś kanał i zasypia przed telewizorem, robiąc mu w zamian ogladalność idącą w teoretyczne tysiące ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Czyli gorzej niż Mam talent!. Oby oglądalność spadała drastycznie z odcinka na odcinek! Ciekawe, że w tabelkach nie było odniesień właśnie do jesieni czy innych kanałach. Czyżby chcieli pokazać, że te 1,6 mln i 4,4 mln (1 min./4+) to jakiś sukces?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...